28 augusti 2018

NYLIN Sprid MI:s copyrightserie

MI har fått bra läsande av aktuella artikelserien om EU:s nya, för musikbranschen så centrala, copyright-direktiv. Det som ska diskuteras vidare i Bryssel från 12/9. Men serien borde läsas mer och spridas, menar MI:s Lars Nylin.

I förra veckan sjösatte MI en artikelserie inför EU:s fortsatta diskussioner om direktivet om upphovsrätt på den digitala inre marknaden.”  Det direktiv om digitala rättigheter som vissa debattörer kallsvettigt påstår ska ska sabotera internet som vi lärt känna detta. Men som vi mer sansade bedömare mer ser som en nödvändig modernisering bland annat för att gigantiska amerikanska plattformar inte ska kunna smita undan i säkra hamnar och på sätt slippa betala ersättning för använd musik.

Vi har haft bra läsning av serien under första veckan. Med tanke på att MI ”bara” når 4000 i och omkring musikbranschen riktigt bra, fyrsiffriga tal. Men detta ämne bör nå långt utanför MI:s läsekrets. Det bör inte minst nå ansvariga politiker och till journalister som vurmar för att kreatörer och entreprenörer även framgent kan få rimlig ersättning för nedlagt jobb.

Men det är väldigt tyst kring detta. Under förra veckan hittade jag bara en enda text i sociala medier som jag spontant applåderade. Från filmaren Elisabet Gustafsson. Hon riktar sig till just journalister. Ett skrå som hittills bara förekommit i debatten när de varit anti de nya direktiven. Jag tar mig friheten att citera Elisabet ordagrant:

Journalistvänner, jag har en artikel till er: varför skriver INGEN om det nya Copyright-direktivet som kommer påverka oss alla? Varför röstar Sverige och Polen unisont nej till det, oavsett politisk färg? Varför vill man hellre värna om moderna teknikföretag än oss upphovspersoner? Och då pratar vi inte främst små startups utan t ex Google, Youtube, Netflix? Varför skrev journalister förfärade om t ex Cambridge analtytics men inte att Google inför EU-omröstningen i juni spenderade 30 milj € för att lobba emot direktivet? Varför är vi/journalister så ointresserade av EU-frågor när det ändå påverkar oss så mycket och svenska folket är så positivt inställda till EU? Jag får det inte att gå ihop.
KLYS är strax klara med en skrivelse som ni kan få ta del av men skynda er: 12/9 sker omröstning igen i Parlamentet. Under tiden är vi flera som kontaktar våra MEPs för att försöka förstå deras argument. Okunnigheten verkar dessvärre vara stor…”

*

Det ska dock sägas att Regeringskansliet verkar nyfikna på Daniel Johanssons som alltid extremt insatta texter i ämnet. Åtminstone att döma av det ökade antalet besök från kansliet på Daniels Linkedin-sida…

*

Missa inte att det nu är dags att söka Stimstipendium. Se separat artikel.

*

Ariana Grandes nya album Sweetener är inte bara i delar ett nytt fint tecken på svensk låtexport, det är även i sin helhet ett alldeles utmärkt samtida popalbum.

*

Lite spektakulärt ändå att Norlie & KKV:s Mer för varandra var sommarens mest spelade låt på Spotify i Sverige. Före dängor med namn som Clean Bandit, Kygo, Drake och Post Malone. Mer för varandra har just passerat 20 miljoner streams.

Lars Nylin