MI sammanfattar svenska musikexportsatsningar hösten 2018 med Jesper Thorsson från Export Music Sweden, som också avslöjar att det finns två nya ansikten på ExMS-kansliet.
Hur är läget på ExMS inför hösten?
– Strålande! En höst nalkas fylld med projekt att genomföra och vi har två nya ansikten på ExMS. Ny projektledare på heltid är Matilda Munthe Gottberg som närmast kommer från To whom it may concern, men också med erfarenhet från Ifpi, Spotify och Universal Publishing. Sedan alldeles nyligen har vi även Josef Hermansson som konsult på deltid, som kommer hjälpa oss med bl a kontaktförmedling. Josef har tidigare jobbat med Dimberg Management och kombinerar sin tid här med Schvarcz Agentur. Som tidigare har vi en hel del konsulter på områden som specifika nedslag, låtskrivarläger, ekonomi och webb.
Vad händer med era trade missions i höst?
– Vi insåg direkt efter att vi drog igång dessa 2016, på den tiden med stöd från Tillväxtverket, att det är ett vinnande koncept för affärsutveckling på internationella platser. I fjol och även i år har vi stöd från Regeringskansliet för att genomföra dessa och branschen har möjlighet att ansöka till ett par riktigt bra nedslag även i höst. Vi jobbar hårt för att få till en så bra och jämställd sammansättning delegater som möjligt.
– Närmast handlar det om Tyskland. Vi har tidigare genomfört lyckade svenska delegationsresor till Berlin och Hamburg i samband med Reeperbahnkonferensen/festivalen. I år prövar vi en nordisk handelsdelegation tillsammans med de andra nordiska exportkontoren. En annan nyhet är att vi åker med det officiella Reeperbahntåget från Berlin till Hamburg tillsammans med många internationella delegater. Ett utmärkt tillfälle att knyta nya kontakter. Vi träffar representanter från Budde Music, Shazam, FluxFM, Melt Booking & Lollapalooza, Rolling Stone Magazine m fl. Sedan har vi vår match making-session mellan svensk och tysk bransch under Reeperbahn och flera andra events där. Ansök om att åka med, deadline är dock snart, 31/8. I november genomför vi åter igen en trade mission till Japan och ansökan är öppen. Detta nedslag kallar vi Hokou Music. Hokou betyder Norden på japanska och detta är ett gemensamt projekt mellan de nordiska kontoren. Vi arrangerar en Trade Day där vi bjuder in 70 representanter från japansk musikindustri, Seminar Day med intressanta keynotes från den japanska branschen om synk, låtskriveri, live, låtskrivarläger – Ana Diaz, David Myhr och John Alexis är exempel på svenska representanter i det nordisk/japanska låtskrivarlägret från tidigare år. Vi arrangerar också ett hårdrockshowcase i samarbete med Creativeman där Lancer, Elaine och Smash Into Pieces tidigare representerat Sverige. Vi har haft representanter från Despotz, The Kennel, Cosmos Music, Warner, Sony, Sound Pollution, Gain m fl med oss i denna trade mission tidigare.
– Sverige och Japan firar i år 150 år av bilaterala kontakter och därför arrangerar vi en mottagning för japansk bransch på den svenska ambassaden. Vi kommer också hinna med några företagsbesök. Med största sannolikhet gör ExMS ett nedslag i Seoul, Sydkorea i direkt anslutning till Japanresan. Vi har varit där tidigare och har en hel del kontakter – vi går ut med detta inom kort. För den som blir uttagen till en av dessa handelsdelegationer står Export Music Sweden för 50% av resan samt hotell. Projekten genomförs med stöd av Regeringskansliet.
Vad innebär satsningen med Musikverket?
– Vi har haft värdefulla uppdragsavtal åt Musikverket ända sedan jag kom in för fem år sedan vilket har varit en förutsättning för bl a mässverksamheten. I år jobbar vi främst med mässnärvaro och coachning på plattformar som folk- och världsmusikmässan Womex, detta år i Las Palmas. Vi kommer ha runt 80 svenska delegater i vår svenska monter!. Jazzahead och Folk Alliance är två andra bra mässexempel. Vi fokuserar också på kontaktförmedling för det fria musiklivet – likt det vi gör under våra handelsdelegationer. Oftast genom att sätta upp speed meeting sessions mellan svenskar och internationella nyckelpersoner hemma och ute i världen, och coacha dem i samband med detta,.
Blir det seminarier i er regi på hemmaplan även i höst/vinter? Även ute i landet?
– Självklart! Dels har vi ett i november i Stockholm som vi kommer gå ut med inom kort och sedan kommer vi köra vårt årliga Digital Marketing-seminarium, som är ett av våra populäraste ämnen. Vi kommer ta in en expert på smart och kostnadseffektiv marknadsföring i sociala medier och göra tre datum i Sverige på detta ämne i december. Ett ämne som berör i princip alla. Seminarieserien genomförs med stöd av Kulturrådet, Musikverket och Regeringskansliet.
Lars Nylin