27 februari 2018

KAMPANJ Auddly vill öka medvetenhet om metadata

Musikplattformen Auddly lanserar kampanjen #MetadataPays för att öka låtskrivares kunskap om hur de kan få korrekta betalningar när deras musik spelas.

Ofullständig och omatchad metadata ligger ofta bakom utebliven royalty för musikskapare. Syftet med kampanjen #MetadataPays är att skapa medvetenhet hos kreatörerna själva om hur de kan hantera sin data redan från början.

– Alla i metadatakedjan är ansvariga för att göra rätt, men processen startar alltid hos musikkreatörerna – de är källan till all data och därför i en viktig nyckelroll. Med #MetadataPays vill vi hjälpa kreatörer att få korrekt betalt genom att hantera sin metadata effektivt. Auddly och upphovsrättsorganisationerna finns här för att stötta i den processen, säger Niclas Molinder, founder/CEO,  Auddly.

Korrekt data förmedlad till rätt personer i rätt tid, gör att man som låtskrivare kan få sina royalties från sammanslutningar som PRS for Music.

– Att skapa medvetenhet via #MetadataPays är ett utmärkt sätt att hjälpa musikkreatörer att hantera musikindustrins metadatautmaningar, och att förbättra kunskapen bland kreatörer kommer att möjliggöra ett större värde för rättighetsinnehavare på lång sikt, säger  Robert Ashcroft, Chief Executive, PRS for Music.

Kampanjen finns på www.auddly.com/metadatapays

Christel Valsinger