Under 2017 presenterade musikhuset Woah Dad! en rad större musikrättighetsförvärv inklusive
kataloger av Stina Nordenstam, Estelle, Ziggy Marley, Surfer Blood, Broder Daniel
och Håkan Hellström för att nämna några. Nu presenterar bolaget också en ny organisation och nytt huvudkontor på Södermalm i Stockholm.
Det nya musikteamet leds av den operativa chefen Björn Lindborg, tidigare General Manager Warner Music och VD på BMG i Sverige. Sulekha Daar kommer in som dedikerad PR & Social Media Manager samt Anton Waltari som värvats från Record Union som Product & Marketing Manager. Teamet kompletteras av bolagets grundare tillika branschveteranen Klas Lunding.
Agneta Edgren tar rollen som CFO i företaget och har tillsammans med Björn Lindborg ett operativt ansvar för Woah Dad!
Woah Dad! expanderar även sin verksamhet i form av förstärkt en byrådel. Där erbjuds både artister och varumärken kreativ vägledning, strategi, PR-aktiveringar och konceptutveckling.
”Woah Dad! ser sig själva som en plattform för artister snarare än ett skivbolag. Med en artistmanagement-filosofi i botten ger Woah Dad! artister möjligheten att själva välja mellan olika tjänster inklusive finansiering” beskrivs bolaget i ett pressmeddelande.
Idag presenterar Woah Dad! dessutom GAL:ANT ett helt nytt samarbete med Isabel Sandblom, mer känd som artisten Syster Sol. GAL:ANT är en label för kvinnliga och icke-binära artister med en jämställd musikbransch som mål.
– Under mina 15 år som artist har jag sett ett behov av en fristad för kvinnor i musikbranschen. En fristad där det ges samma utrymme för
kvinnor som för män i studios, på spelningar, i affärsmöten m.m. När jag droppade min idé om en all-female label för WD!-ligan var dom helt med på att detta är nästa steg för att ta musikbranschen in i framtiden, säger Isabel Sandblom.
Lars Nylin