Den amerikanska upphovsrättsmyndigheten Copyright Royalty Board har bestämt att royaltynivån till kompositörer och förlag vid streaming ska ökas. Från förlagshåll nämns siffran 15,1 %, upp från 10,5.
En ständig diskussion i den nya musikekonomin är frågan om hur stor, eller om man vill liten, del av kakan som går till låtskrivare och förlag. I USA har nu upphovsrättsmyndigheten Copyright Royalty Board beslutat att den ska ökas markant. Från tidigare 10,5% till enligt rapporter 15,1 % de närmaste fem åren. Det betyder att ökningen för aktörer i USA blir 44 %.
Från förlagshåll har beslutet tagits emot med applåder. David Israelite, VD för National Music Publishers Association (NMPA), uppger för Reuters att ökningen är den högsta sedan CCB inrättades. Även Martin Bandier, VD för Universal Music Publishing, största förlaget på USA-marknaden, är glad över beslutet men tillägger i ett pressmeddelande att han även hade hoppats på en per-stream-summa som tillägg till beslutet.
Streamingtjänster som Spotify, Apple, Alphabet, Pandora och Amazon har tidigare motsatt sig en höjning. MI har ännu inte noterat några kommentarer från streamingtjänsterna efter ett beslut som i USA ökar tjänsternas kostnader i en tid när de just skrivit nya avtal med de ledande skivbolagen som i samtliga fall minskat andelen av intäkter som går till ägarna av mekaniska rättigheter.
I USA diskuteras en ”Music Modernization Act” i kongressen, åtgärder för att justera bland annat royaltysystemen efter musikbranschens paradigmskifte till streaming. Många ser beslutet av CCB som ett sätt att förbereda sig för denna Music Modernization Act.
Lars Nylin