Universal Music Publishing Group (UMPG) ingår som första majorförlag samarbete med med Auddly, för att effektivisera insamling och administration av metadata.
Auddly tillhandahåller en transparent plattform som effektiviserar insamling och matchning av metadata, med målet att fler musikkreatörer ska få korrekt betalt för sin musik.
Auddly, som är grundat av Niclas Molinder och delägs av Max Martin och Björn Ulvaeus, är ett verktyg för att samla in information om vilka som bidragit med vad till en låt.
– Som del av vårt engagemang i att stödja låtskrivare i nya och kreativa tekniska lösningar, strävar UMPG alltid efter att förbättra och effektivisera hanteringen och leveransen av metadata. Auddlys användarvänliga verktyg är ett steg framåt som förhoppningsvis kommer sätta en helt ny standard för musikindustrin, säger Jody Gerson, styrelseordförande och VD för UMPG, i ett pressmeddelande.
– Nyckeln till en fungerande musikindustri är fullständigt samarbete runt ett system för insamling av metadata. Auddly är independent och öppet för alla och vi hoppas att UMPG:s innovativa anda ska inspirera andra musikförlag och rättighetsorganisationer att ta steget och gå sida vid sida med oss för en hållbar musikbransch, säger Niclas Molinder, grundare och VD på Auddly.
– Auddly gör det möjligt för låtskrivare och producenter som mig att följa upp och hålla koll på alla låtprojekt från idé till release, och säkerställa att de som ser efter våra rättigheter har korrekt information från start. Det här är ett viktigt steg framåt för musikkreatörer i strävan mot en mer rättvis och transparent musikindustri”, säger Max Martin, producent och låtskrivare.
För MI berättar Niclas Molinder vidare att det just nu är en mycket bra tid för nya svenska musikföretag.
– Svenskstartade bolag har öppnat upp för fantastiska möjligheter genom att digitalisera hur vi distribuerar musik. Rättighetssidan har dock blivit lämnad bakom så nu är det hög tid att göra samma revolution där för att se till att musikskapare får korrekt betalt. Vi har ett starkt fokus på vårt kontor i Los Angeles, men vårt huvudkontor finns fortfarande i Stockholm och det är en perfekt utgångspunkt.
Vi ber honom titta i kristallkulan och berättarvad han tror kommer hända på det här området under de kommande åren.
– Utvecklingen går snabbt och musikbranschen kommer snart se väldigt annorlunda ut tack vare bolag som vågar utmana de traditionella processerna. Dispyter kommer alltid finnas när pengar är inblandade, för där spelar den mänskliga faktorn in, men pengar ska inte försvinna pga dålig hantering av metdata – inte i vårt digitala samhälle. Om majoriteten av alla musikförlag, managers och upphovsrättsorganisationer använder Auddly för att samla in sin metadata från kreatörer kommer vi erbjuda full transparens och automatisering av dataflödet, och därmed minimera mängden oidentifierade summor. Vi är väldigt glada att UMPG låter oss jobba sida vid sida med dem för att utveckla detta.
Christel Valsinger/Daniel Johansson