På måndagen presenterades planerna för Grammis 2018. Inför utdelningen 8 februari tar Ifpi Sverige ett nytt grepp om galan tillsammans med ett nytt team producenter och ny kommunikationsbyrå. Grammisgalan väljer Grand Hôtel i Stockholm som arena för prisutdelningen och efterfesten.
Det är nu klart att Ifpi Sverige anordnar den 35:e upplagan av Grammis den 8:e februari 2018. Nytt är att galan flyttat till anrika Grand Hôtel, som kommer husera både prisutdelning som den stora galaefterfesten.
För Grammis 2018 har Ifpi Sverige anlitat de rutinerade producenterna Ulrica Örn och My Blomgren, som fått uppdraget att tillsammans producera Grammis 2018. Ulrica Örn, med sin mångåriga erfarenhet av TV-branschen, har producerat stora produktioner däribland Melodifestivalen 2016. My Blomgren, tidigare kreativ chef på Blixten & Co, står bakom tongivande produktioner som Ljust och Fräscht, Magnus Ugglas monolog Hallå! Popmusik, Kickar å Kläder!, Filip och Fredriks Jakten på den försvunna staden, m.fl. Grammis 2018 är en samproduktion mellan dessa två producenter.
– Med vår gemensamma erfarenhet av gala- och liveproduktioner är Grammis ett drömprojekt. Vi ser fram emot att tillsammans med arrangören Ifpi Sverige producera en värdig och lyxig gala för att hylla alla fantastiska kreatörer inom musikbranschen, säger My Blomgren och Ulrica Örn i ett pressmeddelande.
Patriksson Communication har tilldelats uppdraget att hantera all kommunikation för priset och galan samt vara medproducent för Grammis festproduktion.
– Grammis är svenska musikbranschens mest erkända och eftertraktade pris så det är en stor ära att få jobba tillsammans med Ifpi Sverige i detta uppdrag. Vi har ambitiösa målsättningar att skapa stark synlighet av galan och förtydliga prisets dignitet som musiksveriges mest exklusiva utmärkelse, säger Hanna Renlund Westberg, VD Patriksson Communication.
Prisutdelningen äger rum i den nyrenoverade Vinterträdgården på Grand Hôtel och efter den huseras en storslagen efterfest i hotellet.
– Vi är extremt glada över att Grammis 2018 flyttar in på Grand Hôtel och tillsammans med två av Sveriges bästa producenter, Ulrica Örn och My Blomgren, kommer vi skapa en extraordinär gala för att hylla och prisa Sveriges musikbransch. Att vi dessutom har Patriksson Communication som partner för all kommunikation och festproduktionen borgar för att vi kommer leverera en bättre och starkare upplevelse av Grammis än någonsin tidigare, säger Lisa Cronstedt, Kommunikationschef på Ifpi Sverige.
I dag den 2 oktober öppnar Grammis för anmälning till 21 kategorier. Anmälningsperioden stänger den 16 november. Ansökan till stipendiet Årets hållbara artist öppnar samtidigt på hemsidan: http://
Lars Nylin