Sony Music Sweden tog hem ett pris i den internationellt prestigefyllda reklamtävlingen Cannes Lions International Festival of Creativity. Detta för sin kampanj med Kent kring deras sista år som band. I kategorin Entertainment Lions for Music – där 75 bidrag var nominerade – blev Sony Music Sweden bidrag som fick flest nomineringar och även det enda svenska bidrag som blev nominerat.
Cannes Lions utser det gångna årets bästa reklam- och PR-kampanjer. Sony Music Swedens arbete med Kents sista år som band – Funeral for Kent – Sweden’s Biggest Rock Band – nominerades i tre kategorier: ”Excellence in Audience Engagement & Distribution Strategy for Music Content”, ”Fan Experience: Multi-Platform” och ”Fan Engagement/Community Building Entertainment For Music”.
Det som belönats inkluderar släppet av Kents sista studioalbum Då som nu för alltid, bandets första och enda samlingsalbum, Best of, den interaktiva plattformen kentipedia, samt förhandslyssningseventet i Eskilstuna. Utöver Sony Music Sweden var bidragande bolag Bud Fox Management & Kent, United Stage Artist, INDIO, Spotify, B-Reel och GFC. Andra nominerade i aktuella kategorier var till exempel Metallica – The Gloves, Drakes Views, Kenzo World – The New Fragrance, Official Gorillaz App och Coca Cola – The Line Up Song.
– Vi är otroligt stolta över arbetet med Kent som inte bara uppnått stor försäljningssuccé och framgång för bandet utan också nu fått internationellt erkännande. Det känns helt rätt att kategorin Entertainment for Music fortsätter vara en del av Cannes Lions. Kent, Bud Fox Management och alla på Sony Music, tillsammans med våra partners har jobbat som ett fantastiskt team under hela denna resa. Att vinna i Cannes Lions känns verkligen fantastiskt, säger Mark Dennis, VD, Sony Music Sweden i ett pressmeddelande.
Se mer här: http://player.canneslions.com/index.html#/works?category=entertainment-for-music&entry=836724&festival=LE
På bilden: Delar av teamet från Sony Music på plats i Cannes. Suzanne Rapp (Head of Local) och Ellen Kvarby (Head of Creative). Foto: Viktor Waldås.
Lars Nylin