Esport, musik och artister står i fokus när Pantamera i samarbete med Universal Music and Brands ska få unga män att börja återvinna läskburkar.
Unga män är de som konsumerar mest dryck men också de som återvinner allra minst. För att inspirera målgruppen att se över sina pantvanor kommer Pantamera och Universal Music & Brands tillsammans lansera ett projekt där esport, musik och artister står i fokus. Kampanjen går under namnet Pantamera med esporten och huvudsyftet är att driva en pantinsamling där slutsumman skänks till årets Musikhjälpen i Umeå.
Tanken om ett samarbete föddes under förra året när Universal Music & Brands arrangerande en turnering i Counter-Strike. Tillsammans med professionella gamers och streamers deltog även åtta av Universal Musics artister i turneringen som trendade #1 på Twitch och nådde ut till 3 miljoner människor. I år tas projektet ett steg längre, nu med Pantamera som partner och med det tydliga målet – att tillsammans med esport-sverige samla in mest pengar till Musikhjälpen.
Gustav Käll på Universal Music & Brands berättar: ”I år vi har ett starkt upplägg med Pantamera. Det förenar inte bara musik med esport och välgörenhet, utan ger även alla gamers ute i landet möjligheten att få tävla sig till en plats i samma lag som sina artist- och esport-idoler, detta genom att samla in så mycket pant som möjligt. Den totala pantsumman kommer fungera som prispott i turneringen innan det vinnande laget lämnar över den till Musikhjälpen”.
Projektet lanseras i juni då den första deltävlingen drar igång. Efter det följer en sex månader lång pantinsamlingsperiod innan slutfinalen i december. Kampanjen har redan fått stöd av varumärken som Spotify, Inferno Online, Sverok, STHLM-esport som alla stöttar på olika sätt.