2 maj 2017

4 SNABBA Atena Banisaid/ny på Kobalt Music Recordings

Atena Banisaid är ny på Kobalts labelavdelning och ska bland annat jobba som A&R. Hon kommer närmast från TEN Music Group och du kan ha hört henne tala på Where’s The Music eller Export Music Swedens heldag om USA. Vi ville veta mer om hennes väg in i musikbranschen och vad hon lärt sig på vägen.

Vad lockade dig till Kobalt?

– Allting kring musik ser helt annorlunda ut idag än vad det gjorde för bara fem år sedan. Hur vi lyssnar på musik har förändrats, hur vi konsumerar den, hur vi delar information, hur pass mycket information vi faktiskt blir matade med varje dag, minut och sekund. Förändring kan vara svårt och ibland läskigt, men det som lockade mig till Kobalt är att ha fått se hur de nyttjar den tekniska utvecklingen, hur förändring kan vara något positivt och något att sträva efter. Hur mängder av information, om den delas på rätt sätt, kan vara till fördel för artister och labels. För deras inkomster och för deras möjligheter att nå ut till fansen.

– Jag har personligen alltid sett mig själv som en underdog, och jag gillar det, det har fått mig att kämpa hårdare genom hela mitt liv. Kobalt startade också som en underdog och Kobalt arbetar för många underdogs, independent-artister och labels.

Vad blir din uppgift?

– Jag arbetar på Kobalt Music Recordings/AWAL, vilket är labelsidan på Kobalt. Jag har två olika uppgifter i min roll. Det första är att vara A&R av den klassiska sorten – hitta talang, bra musik och signa dem till AWAL (Artist Without A Label) som är vår digitala distributionsplattform. Till rollen hör också att jag sköter och hjälper våra signade klienter i Skandinavien med den dagliga hjälpen de behöver kring deras releaser. Den andra delen av mitt arbete är att vara Account Manager och arbeta med de olika digitala plattformar som finns.

Atena Banisaid lyssnar just nu på Khalid – American Teen (”hela plattan är magisk!”), Tom Misch och ”otroligt mycket instrumental filmmusik!”

Vad tar du med dig från åren på TEN?

– Wow.. så otroligt mycket! Jag har lärt mig galet mycket under mina år där, växt och funnit en trygghet i mig själv, och det är jag så otroligt tacksam över. Det TEN jag började arbeta på för ca fem år sedan bestod av ett mycket mindre team än vad det är idag och jag fick vara med och göra exakt ALLT. Fantastiskt var det, jag fick ju utforma min egen arbetsroll under tiden som jag fick lära mig vilka saker jag är bra på/tycker om, vilka delar av arbetet jag tyckte mindre om/inte är min starkaste sida. Jag känner mig otroligt stolt över att jag fick vara med på den fantastiska resan, och jag är så glad att se hur TEN växer så det knakar! Jag kommer alltid vara ett stort fan.

Men, Ola Håkansson har lärt mig två saker som alltid kommer att följa med mig:

  1. Att fortsätta lyssna på musik passionerat och med kärlek! Han gör det varje dag.
  2. Allt handlar om låt + timing. Allt annat kommer att falla på plats därefter.

Hur hamnade du i musikbranschen från början? 

– Jag har alltid älskat musik. Min mamma brukar berätta att enda sättet att få mig att sluta gråta när jag var cirka två år gammal var att sätta på Michael Jacksons musik. Jag minns att jag, cirka fjorton år gammal, var och såg Kent på deras turné när de släppt Du & jag döden, då visste jag att jag ville arbeta med musik. Jag ville vara med och skapa något för människor som fick dem att känna det som jag kände där under den konserten. Men jag hade ingen aning om hur jag skulle göra det eller vart jag skulle börja.

– När jag gick i gymnasiet var jag den typiska samhäll-studenten som inte hade en aning om vad jag ville bli eller läsa vidare till. På en gymnasiemässa kom jag över Linnéuniversitetet och sa “vad kul, min bror pluggar ekonomi där!” Killen i båset gav mig en broschyr, jag skrattade och sa “Ekonomi? Jag som knappt får G i matte? HA!”. Men där fanns den, Music &  Event Management utbildningen som var första steget in på min resa (och ja, jag studerade ekonomi!).

Christel Valsinger