9 april 2017

MANAGEMENT Blenda lanseras utan skivbolag och förlag

Artisten Blenda bad sin manager Anders Johansson på Albot&Albot om en skräddarsydd lösning utan traditionellt upplägg med skivbolag/förlag/bokningsbolag. Nu är upplägget klart och innefattar både online-nätverk och spons-samarbeten.

”Vem behöver ett skivbolag?” var den lite tillspetsade titeln på ett panelsamtal lett av journalisten Jan Gradvall under ”Where’s the music?” i februari. Den amerikanska artisten Chance the Rapper, som nått enorma framgångar trots att han klassas som ”osajnad”, var utgångspunkten. Åsikterna gick naturligtvis i sär.

Men nu är det dags för en svensk artist att lansera sig utan skivbolag, men med ett skräddarsytt upplägg av utvalda samarbetspartners. Artisten Blenda kommer att släppa musik i april/maj och upplägget ser ut som följer:

Blenda – Artist

Albot&Albot – Management + A&R

Edgeology – Producenter/co-låtskrivare /liveband

United Screens – Online

Jubel – Bokningsagent + spons-samarbeten

Record Union – Distribution + marknadsföring mot digitala tjänster

Önskan att välja en annan väg en den traditionella med skivbolag –  förlag – bokningsbolag kom från henne själv.

– Jag har lite för många artistkompisar som i perioder är för lågt prioriterade av de stressade skivbolagen. Därför ville jag sätta ihop ett team där jag alltid har en prioritet, säger hon i ett pressmeddelande och fortsätter:

–  Jag har absolut inget emot skivbolag eller branschen, detta handlar endast om att mitt upplägg passar mig bättre. Genom att göra såhär har jag ständig tillgång till allt från bloggnätverk, musikstudio, musiker, filmstudio och massa annat som hade varit lite klurigt annars.

Anders Johansson, med bakgrund som bland annat Head of A&R på Universal Music, startade egna A&R- och managementbolaget Albot&Albot 2008.

– I början av en karriär handlar det mycket om att skapa entusiasm och frigöra tid och resurser från alla som jobbar. Genom denna struktur kan vi med små medel göra väldigt mycket. Samtidigt har varje samarbetspartner i teamet en del i varandras intäkter och det gör att helheten blir mer hälsosam.

I USA har ju Chance the Rapper lyckats, men är detta ett unikt exempel för Sverige?

– Chance The Rapper är såklart det mest aktuella och framgångsrika exemplet just nu. Men små indiebolag har ju haft liknande samarbeten tidigare. Fast dock utan vissa avgörande komponenter  – sponsbolag och online! Det unika är väl snarare att artisten aldrig ens presenterades eller kom upp på radarn för de stora skivbolagen, att detta var en Plan A.

Ser du det som att du utmanar ledande musikbolag i Sverige med denna lösning?

– Nej, detta handlar inte om att utmana nåt annat än artistens önskemål. Jag är – och kommer alltid att vara  –  en stor beundrare av olika affärsmodeller och lanseringsupplägg. Tradiotionella skivbolag är duktiga på vissa saker, men sämre på andra. Detta upplägg passar Blenda bäst, det är det avgörande.

Christel Valsinger