4 mars 2017

Spotify med 50 miljoner betalande och nytt abonnemang

Spotify meddelade i veckan att tjänsten nu har 50 miljoner betalande användare runt om i världen. Det är snabbt marscherat, 10 miljoner nya användare sedan september månad.

Som jämförelse kan nämnas att Apple Music för ett par månader sedan rapporterade att tjänsten har 20 miljoner betalande användare. Deezer rapporteras ha 7 miljoner betalande användare, Napster 3,5 miljoner, Tidal 3 miljoner, medan Google än så länge inte har avslöjat hur många som betalar för streamingtjänsten Google Play Music. Däremot avslöjade man nyligen att YouTube Red lockat till sig 1,5 miljoner betalande användare.

Asiatiska KKBox senaste rapportering säger 10 miljoner användare, medan japanska Recochoku har ca 25 miljoner. Guvera har också 10 miljoner användare, men särskiljer inte mellan betalande eller gratisanvändare.

Spotify verkar för övrigt vara på gång att lansera ett nytt abonnemang till tjänsten, som ska heta Spotify Hi-Fi. Enligt The Verge ska Spotify ha börjat testa tjänsten mot utvalda användare den här veckan och på Reddit rapporterar användare om erbjudanden de har fått för att skaffa det nya abonnemanget, en del för 5 dollar utöver Premium-kostnaden, andra för 7,50 dollar.

Spotify säger till The Verge att de hela tiden testar nya produkter och prismodeller, men att de inte har någonting att avslöja just nu.

Kanske skulle lanseringen av ett dyrare abonnemang med högre ljudkvalitet vara ett steg för Spotify att konkurrera med Tidal i USA, och samtidigt ligga steget före Apple Music som också skissar på en lossless version av streamingtjänsten.

I takt med teknikutvecklingen, med ökad bandbredd och billigare/större lagringsutrymme, kan vi nog förvänta oss att samtliga streamingtjänster inom några år kommer att finnas i lossless-versioner.

Spotify har också lanserat ett samarbete med SXSW, som genomförs 10-19 mars i Austin, Texas. På avdelningen ”SXSW 2017” finns på Spotify spellistor med de 2 200 artister som kommer att spela. Listorna har titlar som t.ex. ”Lost in Austin”, ”SXSW Rocks” och ”Austin Pops”.

Spotify meddelade nyligen på forumet att de kommer ta bort den interna meddelandefunktionen på tjänsten. Skälet är att de har analyserat data och konstaterar att just den funktionen används väldigt lite. Det tar för mycket tid och resurser att uppdatera och hantera den delen av tjänsten jämfört med hur många som använder den, och därför kommer man att ta bort den.

Avslutningsvis kan nämnas att Francis Keeling, ansvarig för licensering på Spotify, har beslutat sig för att lämna jobbet av anledningen att jobbet tog för mycket tid från familjen. Även Petra Hansson, chefsjurist, kommer efter 10 år hos Spotify sluta.

Och migrationsminister Morgan Johansson svarar på kritiken från Spotify när det gäller villkoren för arbetstillstånd i Sverige. Han säger till Ekot att något måste göras för att företagen lättare ska kunna ha kvar sina anställda:

– Vi måste ändra regelverket, och jag instämmer sannerligen i att det här är inga bra regler. Möjligen finns det något sätt som vi skulle kunna gå dem till mötes på i den delen också.

Daniel Johansson