24 januari 2017

BRANSCH Johanna Mattson ny VD för Pop House

Johanna Mattson blir ny VD för Pop House, som driver ABBA The Museum och Pop House Hotel på Djurgården i Stockholm. Hon tar över efter Pelle Lindberg.

Johanna Lindberg kommer närmast från IHM Business School och har bred internationell erfarenhet, från framförallt destinationsbranschen.

– Vi är väldigt positiva, att kunna ha attraherat Johanna Mattsson som med sin internationella erfarenhet, sin energi och sin entusiasm kommer att ta Pop House vidare enligt den vision som ägarna har. Pelle har genomfört det uppdrag vi satte upp initialt, och skapat de fantastiska förutsättningar som vi ville ha för att bygga vidare på. Vi vill med vår satsning ge Stockholm, Djurgården och Pop House ännu fler gäster som njuter av musik, mat, dryck och upplevelser, säger Björn Ulvaeus i ett pressmeddelande.

– Jag ser fram mot uppdraget och att använda mina tidigare erfarenheter från destinationsutveckling, digitalisering och internationellt arbete för att leda verksamheten in i nästa fas, säger Mattsson.

Pelle Lindberg fortsätter att vara aktiv i bolaget och kommer att driva nya satsningen Konsthall 15. Med denna stora satsning har  Pop House som avsikt att expandera verksamheten och ta en ledande roll på Djurgården som en av Europas ledande turistdestinationer.

– Fokus ligger den närmaste tiden på bl a att utveckla utställningen i ABBA The Museum, dessutom är vi i en startfas för att digitalisera försäljning, marknadsföring och service. Det blir spännande projekt för Johanna att driva. Vi vill också utveckla flera, framför allt musikanknutna verksamheter, som kan stärka Stockholms identitet som ”Music City”, säger Conni Jonsson, ägare i Pop House, i pressmeddelandet.

Christel Valsinger