13 november 2016

Svenskarna och internet 2016

Rapporten Svenskarna och internet 2016 har släppts av Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Den avslöjar bl.a. att den illegala fildelningen gått ned marginellt och att 78 procent av svenskarna lyssnar på musik online.

Sedan år 2000 har Internetstiftelsen i Sverige genomfört en årlig undersökning av hur svenskar använder datorer, mobiler och internet. För sexton år sen var det bara ca hälften av svenskarna som hade använt internet, medan det idag är 90 procent. Att internet idag är en fundamental del av vår vardag visas av att 82 procent av svenskarna (i alla åldrar) använder internet på något sätt varje dag.

Bland åtta-åringarna är det 55 procent av barnen som har en egen smartphone och av landets två-åringar är det hela 72 procent som använder sig internet, varav en tredjedel använder nätet varje dag.

I åldern 16-25 läggs i genomsnitt 40 timmar i veckan på nätet, d.v.s. motsvarande en heltidsanställning. 100 procent av barn och ungdomar i åldern 11-19 år använder Youtube, som är den populäraste tjänsten överlag i Sverige. Även bland äldre svenskar är Youtube populärt, 80 procent av internetanvändarna över 76 år använder Youtube.

Streaming av musik ligger kvar på ungefär samma nivå som 2015, 44 procent betalar för att lyssna på musik. Det finns dock utrymme för tillväxt eftersom 78 procent av de svenska internetanvändarna lyssnar på musik minst en gång i veckan online, och 73 procent lyssnar på musik i mobilen.

41 procent av alla svenskar har en iPhone medan 37 procent har en Android-lur, i de yngre åldrarna är iPhone klart dominerande medan Android är dominerande bland svenskar över 46 år. Det finns också skillnader i användandet mellan de olika plattformarna, t.ex. använder 25 procent av Android-användarna fildelningstjänster jämfört med 18 procent bland iPhone-användarna. 57 procent av iPhone-användarna betalar för musikstreaming, jämfört med 43 procent bland Android-användare.

48 procent av svenskarna använder Spotify, med störst representation i åldern 16-25 år, där 81 procent använder tjänsten.

En stor ökning har skett vad det gäller streaming av film, 38 procent betalar 2016 för sådana tjänster jämfört med 28 procent förra året. Samtidigt har den illegala streamingen av film också ökat kraftigt, framför allt i de yngre åldrarna. I åldern 16-25 är det 64 procent av svenskarna som använder sig av ”gratis-streaming”.

20 procent av svenskarna använder sig av fildelning 2016, vilket alltså antas innebära någon form av illegal nedladdning av innehåll, inte enbart musik. Från ett längre perspektiv kan dock sägas att fildelningen har gått ned. 2011 var det 25 procent, 2012-13 använde 24 procent fildelningstjänster, 2014 22 procent och 2015 var det 19 procent.

Undersökningen visar också att de som använder fildelningstjänster betalar för streamingtjänster i högre utsträckning än de som inte fildelar, 60 procent av fildelarna betalar för någon streamingtjänst jämfört med 39 procent bland de som inte fildelar. Detta har framkommit i många studier under årens lopp och har många gånger förklarats med att de som fildelar troligen också är storkonsumenter av film, tv-serier, musik, och därför är det också naturligt att de i högre utsträckning betalar för streamingtjänster (och i äldre studier för CD-skivor). Vi ser alltså ett multianvändande där storkonsumenterna betalar för innehåll, men när det innehåll man eftersöker inte finns på någon streamingtjänst vänder man sig till fildelning.

Hela rapporten finns att ladda ner här.

Daniel Johansson