8 november 2016

FÖRLAG Låtskrivarnas gala lockar hela musiksverige

På fredag är det dags för det som av många anses vara musikbranschens stora favoritfest: Musikförläggarnas Pris. MI fick en pratstund med Musikförläggarnas VD Elisabet Widlund om galans betydelse och om vikten av att skynda långsamt.

Musikförläggarnas pris instiftades 2003 och delar varje år ut priser till svenska låtskrivare, kompositörer och textförfattare. Konstmusiken och populärmusiken har varsin jury, båda med expertis från respektive fält.

På fredag är det dags för den 14:e upplagan av galan som börjar redan vid lunchtid och pågår till sent på natten.

– Det är årets mest eftertraktade fest, i alla fall om man ska tro alla som hör av sig om att få komma, säger Elisabet Widlund.

– De låtskrivare, kompositörer och textförfattare som får priserna brukar skatta dem som sina allra finaste. Våra medlemsförlag ser det som sin viktigaste mötesplats. Och för oss på Musikförläggarna är det vårt bästa tillfälle att berätta i media om vad förlagen gör och att sätta strålkastarljuset på människorna bakom musiken.

Elisabet Widlund blev VD för Musikförläggarna i januari i år och har inte varit med sedan starten 2003, men hon tror att priset verkligen lyckats uppnå syftet: att lyfta musikförlagens roll.

– Men förlagens roll har ju förändrats med tiden och de svenska musikskaparna är mycket mer synliga idag än för bara fem år sedan. Precis som i övriga samhället går utvecklingen extremt snabbt i musikbranschen och det ställer nya krav på vårt arbete. Idag förväntar man sig till exempel i mycket högre grad omedelbar kommunikation, att få ta del av allt som händer digitalt och en ”jag var där”-känsla även om man satt hemma vid köksbordet.

Varför valde ni att presentera de nominerade under en presskonferens i år?

– Det första målet var att öka den mediala uppmärksamheten för de nominerade till konstmusikpriserna. Vi jobbar för att promota alla musikgenrer, men det är svårare att få uppmärksamhet för konstmusiken trots att de kompositörerna kan vara mycket framgångsrika, riktiga superstars utomlands. Andra målet var att få fler presstillfällen under året för alla fantastiska låtskrivare, kompositörer och textförfattare och deras förlag. Presskonferensen gav också ett väldigt bra tillfälle för lite längre intervjuer med de nominerade.

Vad ska Musikförläggarnas pris vara i framtiden? 

– Vet du, det är så lustigt med den här galan – det verkar som att alla vill behålla den precis som den är. Vi kommer att göra förändringar, men det är nog bäst att ta dem lugnt och försiktigt, är min känsla. De som en gång i tiden satte det här intima konceptet med få gäster och ingen media under själva galan, gjorde ett riktigt bra jobb. I år har vi ruckat lite på reglerna och öppnat upp efterfesten för fler gäster. Fortfarande får media dock bara vara på plats fram till att galan börjar.

– Efterfesten hålls i Stora Salongen på Berns med fler DJ-set än tidigare och liveakt från kl 20.30.

Vad ser du mest fram emot på fredag?

– Känslan och stämningen inne på Berns när hela musiksverige sitter i samma rum – det är årets bästa stund.

Christel Valsinger