6 september 2016

MUSIKBOLAG Musikförsäljningen fortsätter att öka i Sverige

Den totala musikförsäljningen ökade under det första halvåret med 8,6 procent och totalt såldes musik i Sverige för över en halv miljard kronor. Strömmade musiktjänster ökade med 9,6 procent och står nu för 85,8 procent av den totala musikförsäljningen, visar nya siffror från Ifpi.

Intresset för CD-skivan fortsätter att gå ner – med 5,9 procent. Vinylförsäljningen däremot fortsätter att öka markant – med 69,4 procent under perioden och står idag för 3,5 procent av den totala musikförsäljningen.

De strömmade intäkterna var under första halvåret 469 miljoner medan CD stod för 44 miljoner och vinyl för 19. CD står nu för 8,1% av totalen medan vinylandelen är 3,5%. Uppgången av de strömmade intäkterna var jämfört 2015 hela 9,6%.

Några kommentarer:

Per Sundin, Managing Director Sweden/SVP Nordic Region:

– Idag råder det inga tvivel om att den svenska musikindustrin återigen står på stadiga ben. Den fortsatta tillväxten för strömmad musik i Sverige är inte bara viktigt i ett globalt perspektiv för att påvisa att unga generationer som växer upp väljer legala alternativ framför illegal konsumtion, men även lokalt då det skapar starka ekonomiska förutsättningar för musikbolag att investera större och bredare i ny talang.

Jonas Siljemark, President Warner Music Nordic:

– Den prenumerationsdrivna svenska marknaden fortsatte att stå stark första halvåret 2016. Det är glädjande och uppmuntrande att så många svenskar idag prenumererar på en musiktjänst. Samtidigt är det viktigt att vi fortsätter att arbeta för värdet på vår och artisternas musik för att kunna öka investeringen ytterligare i fantastiska svenska artister.

Ludvig Werner, VD för IFPI Sverige:

– Det är mycket positivt att intäkterna från strömmade musiktjänster fortsätter att öka även i det land som sedan flera år är av många ansetts nått taket för streaming. Musikintresset är uppenbarligen fortsatt mycket stort och marknaden är långt ifrån mättad.

Lars Nylin