8 augusti 2016

MUSIKBOLAG Samuel Arvidsson ny Commercial Director på Universal

Samuel Arvidsson, det är namnet på Universal Musics nya Commercial Director. Samuel har ett långt förflutet på majorbolag.

Samuel Arvidsson tillträder sin roll i dag måndag den 8 augusti. I sin nya roll kommer han att ha ett övergripande ansvar för bolagets Digital Marketing & Sales samt radioavdelning. Han kommer i sin roll att rapportera till Joakim Johansson, bolagets General Manager och Marknadschef.

Arvidsson har ett långt förflutet inom majorbolagen och började sin karriär på BMG (sedermera Sony BMG) år 2001 där han var ansvarig för bolagets arbete mot radio samt digitala konton. Han flyttade sedan till England där han arbetade på Sony Musics Europeiska huvudkontor i London och var globalt ansvarig för Spotify samt europeiskt ansvarig för YouTube, Vevo, Google m.fl. Sedan 2011 har Samuel bland annat varit Marknadschef på EMI Music Sweden samt Head of Digital Sales och radio på Warner Music Sweden.

– Jag har haft nöjet att arbeta med Samuel under en lång tid på Sony Music, både i Stockholm och London. Samuel har en djup kunskap och erfarenhet blandat med ett enormt driv och stark målmedvetenhet. Med sin erfarenhet från den internationella marknaden, tillika lokala marknaden, så är jag övertygad om att Samuel kommer att vara en stor tillgång i det gemensamma arbetet att skapa dom bästa kreativa och taktiska förutsättningarna för våra artister” säger Joakim Johansson.

– Jag tror att alla i och utanför musikbranschen vet att konkurrensen mellan bolagen är sylvass. Förmågan att tänka kreativt och strategiskt när vi lanserar våra artisters musik gör en enorm skillnad och vi arbetar varje dag med det som fokus. Universal Music har genom sina konsekventa satsningar alltid varit ledande inom marknadsföring, sälj, analys och artistbudgetar och det leder till de största artistframgångarna i Sverige och utomlands. Det ska bli otroligt kul och spännande att få jobba med Per (Sundin), Jocke och de andra på Universal Music samt fortsätta att ge våra artister den bästa servicen i branschen, säger Samuel Arvidsson.