2 augusti 2016

NYLIN Spotify står inför ett vägskäl – eller inte alls

Spotify måste göra si, Spotify måste göra så. När Spotify lanserades 2008 var inte särskilt många utanför musikindustrin intresserade. Och inom den senare var troligen majoriteten skeptiska till tjänsten. I dag är det radikalt annorlunda. I Sverige lever stora delar av musikindustrin i symbios med Spotify. Och analyser poppar upp lite här och där i skilda medier.

Inte så märkligt i en tid då Spotify är det överlägset hetaste svenska techbolaget. Stundom tycks det som om sajter som Breakit och DI Digital lägger heltidstjänster på att bevaka Spotify. Som nyfiken på ett bolag som hittills har kört Garbo-metoden – d v s ytterst sällan ger intervjuer – är det bara att tacka och ta emot när analyserna/skvallren/nyheterna kommer i flödet på de sociala nätverken.

Just nu är det extra bra fart på flödet, trots sommarstiltjen i övrigt.
Först kom uppgifter, från ansedda amerikanska Bloomberg, att Spotify börslanseras under andra halvan av 2017. Inte minst intressant för de riskbolag, i flera fall svenska, som satsat i ett bolag som gått med förlust under hela sin existens.
Det har också blivit flitiga skriverier när Tidal-involverade Kanye West de senaste dagarna gått ut och ”krävt” att primärt Apple, men annas Spotify, borde köpa floppen Tidal för att skapa lite ordning kring betalningarna (det var i alla fall det som Kanye West menade).
Tanken här är dels att Spotify – redan störst med sina 100 miljoner användare – skulle bli ännu större. Dessutom har Tidal ett antal lierade artister som gett tjänsten unikt material, något som Spotify hittills inte pysslat med mer än i ytterst begränsad omfattning och som vissa tror är en förutsättning längre fram.
Till detta kommer även åtskilliga visioner om hur Spotify borde bredda sin verksamhet. För att krasst sett överleva i det långa loppet. Att ständigt gå med förlust får givetvis inte bli något slags perpeetum mobile.
Det handlar i så fall framförallt om videor och podcasts, två fält där Spotify redan satsar men där det ännu inte blivit en del av ”branden” Spotify i flertalets ögon.
Allt detta är givetvis mycket spännande att spekulera i. Och trots mina små erfarenheter av koncernens ansvariga – MI har inte access till Daniel Ek och Martin Lorentzon – är jag övertygad om att man redan är långt in i 2018 med visionerna.
Just nu är en huvudpunkt dock troligen en helt annan. En avgörande sådan för musikindustrin. Spotify förhandlar om sina avtal med musikbolagen. I nuläget har man exempelvis inga avtal med Universal, Sony och Warner.
Det är med all säkerhet mycket tuffa förhandlingar. Båda parter sitter med trumf på hand.
Musikbolagen tror säkert som jag att musiken även i fortsättningen kommer att vara Spotifys huvudnummer till 95%. Spotify för sin del ser att de för att någonsin gå med vinst troligen måste sänka andelen intäkter som går till musikbolagen. Möjligen ser de också som nämndes ovan, att de måste stå för mer än musik, och dessa satsningar slukar marginaler.
Det är ett mycket intressant läge, för att uttrycka det milt.
Lars Nylin