13 juni 2016

FÖRLAG Ny Nordisk modell för UMP

Universal Music Publishing förändrar sitt nordiska upplägg. En del blir klart först i höst men VD Martin Ingeström avslöjar ramarna för MI.

Universal Music Publishing är bredvid Sony/ATV det största förlaget i Norden. Länge arbetade UMP med kontor i de olika huvudstäderna. Men för några år sedan försvann kontoret i Oslo, i Helsingfors läggs kontoret ner i dagarna efter att Köpenhamn avslutats i maj.

VD Martin Ingeström berättar att detta är del i ett nytt Nordiskt upplägg med Stockholmskontoret som utgångspunkt. Det blev tydligt när UMP i förra veckan i Stockholm kontrakterade Danmarks ledande låtskrivare, Lars Ankerstjerne.

– Vi har ett nytt nordiskt upplägg som är mer drivet från Sverige, där alla kontrakteringar sker, men med olika nyckelpersoner i dom andra länderna som vi knyter till oss utan att ha egna kontor, säger Ingeström.

Vad var bakgrunden till förändringen?

– Vi ville samla så mycket av verksamheten som möjligt på Sverigekontoret av både administrativa och kreativa skäl. Samtidigt behöver vi ’öron och ögon’ i de övriga Nordiska länderna, så vi bestämde oss för att försöka hitta dom bästa spelarna i varje land och starta samarbeten. Vi kommer att gå ut med vilka dom är inom kort.

Hur många är ni i dag?

– I Norden är vi nu 25 personer – förutom ovannämnda samarbetspartners – och har alltså inga egna kontor någonstans i Norden förutom i Sverige.

NI samarbetar med Universal Music om etiketten Sweden Music, har detta också förändrats?

– Sweden Music har vuxit men inte direkt förändrats, labeln ägs 50/50 av förlaget och skivbolaget, förlaget signar och gör A&R , skivbolaget säljer och gör promotion. Sweden Music har i dag två heltidsanställda och övriga resurser tas från förlaget och skivbolaget. Största artisten på Sweden Music är Seinabo Sey men där finns också Leslie Tay, Maja Francis, Niklas Lind och nu även Daniel Adams Ray.

Lars Nylin