10 juni 2016

DIGITALT United Screens lanserar musiknätverk på YouTube

United Screens lanserar Sveriges och Nordens första renodlade musiknätverk på YouTube. Zara Larsson, Bob Hund, Alesso, Refune och Ten Music Group är några av dem som ingått samarbete med nätverket.

Nätverket United Screens startades hösten 2013 och har sedan dess ingått samarbete med en mängd innehållsskapare, från lifestyle och träning till matlagning, gaming och musik.  Syftet med United Screens Music Network är att arbeta nära artister, skivbolag och andra musik- och managementföretag och hjälpa dem att på YouTube optimera upphovsrätt, annonssamarbeten samt betal- och prenumerationslösningar såsom YouTube Red. Det nystartade musiknätverket har ett nära samarbete med STIM,  som innebär artisterna kan tillgodoräkna sig och generera visningar i länder vars motsvarighet till STIM inte har avtal på plats med YouTube. Det gäller exempelvis Tyskland.

Jenny Ericsson, som har varit med sedan starten på United Screens och dessförinnan kommer från TV4, blir Head of Music och ansvarig för United Screens Music Network.

– YouTube har uppgett att de fram till i april i år har betalat ut totalt 25 miljarder kronor till musikbranschen. Många menar att dessa intäkter endast är en del av vad musikbranschen egentligen kan tjäna genom YouTube. Och vi vet att genom på rätt sätt arbeta med sina rättigheter på plattformen och noggrann handpåläggning på den tekniskt utvecklade plattformen kan musiker, artister, skivbolag och andra rättighetsägare öka sina intäkter markant, säger Jenny Ericsson i ett pressmeddelande.

Christel Valsinger

På bilden fr v:  Jenny Ericsson, Head of Music, Amanda Silver, Project Leader of Music Content, Christoffer Söderstjerna, Creative Sales, Georg Herlitz, Creative Director