Midem nummer 50 har just avslutats. På senare år har åsikterna om mäss-giganten i Cannes börjat gå allt mer isär. Inget undantag i år, som MI:s lägeskoll visar.
Med 4400 delegater från 85 länder (tio mer än i fjol) och alla större musikbolag representerade är Midem fortfarande en självklarhet för stora delar av branschen. Bland de många talarna och paneldeltagarna fanns branschtungviktare som skivbolagslegenden Seymour Stein, Warner/Chappells VD Jon Platt, advokaten Joel Katz och synktungviktaren Mary Ramos.
Men samtidigt är de flesta eniga om att ”det var ändå bättre förr”. Och vi talar då inte bara om vad som presenteras och Midems rol
l i branschen – utan också kostnaden att deltaga. I fallet Skandinavien har även flytten till tidigt i juni kritiserats av många.
Den svenska närvaron var mindre än tidigare. Men Export Music Sweden fanns på plats. VD Jesper Thorsson säger till MI:
– Att Midem har krympt under ganska många år lär ju inte undgått någon som varit på plats över tid, men Midem är fortfarande en intressant mötesplats för ett brett spektrum av bransch från i princip hela världen. Själv hade jag massor med intressanta möten med partners inför kommande projekt i vitt skilda länder som t ex Japan, USA och Finland. Det finns bara ett fåtal event i världen där jag kunnat träffa dem allihop på samma plats. Dessutom tycker jag att man höjt nivån på talare och paneler de sista åren.
– Jag har så mycket om den och nu när jag fattar vad Midem är kan jag inte fatta att jag missat varje år sedan jag började i musikbranschen för 15 år sedan. Allt täcks in här, mycket imponerande. Branschen förändras så snabbt nu och det är viktigt att ha ett internationellt forum där man kan utbyta idéer och hjälpa varandra.
Carl-Marcus Gidlöf på indiebolaget Despotz var på Midem för åttonde året. Han har mer blandade åsikter:
– För min del har jag haft en jättebra vistelse med många bra möten, både de planerade och framförallt de spontana. Jag själv satt exempelvis i en panel med Impala Five under Fifteen: How the new generation does it som leddes av Tim Ingham från Music Business Worldwide. Men själva mässan har stora problem då det är otroligt tomt inne i själva mässhallen och utställarna som finns kvar är numera mest katalogbolag och länders kulturfonder.
Vad bör Midem göra åt saken?
– Jag satt i en halvtimme sista dagen och intervjuades av Midem-organisatörerna för deras egna utvärdering och jag sa som det var. En tanke är ju att om de vill locka unga labels hit så måste dom erbjuda något annat, och de kan inte ta så mycket betalt så att det skrämmer bort hela den Nordiska delegationen. Det fanns ju ingen nordisk monter i år. Bjud på montrarna till ett 50-tal tastemaker labels, större bloggar/playlisters, techbolag och andra. Då skulle intresset att både besöka mässan och för andra att betala för att få monter bredvid exempelvis Spotify eller liknande öka markant tror jag. Jobba med ett ’curation’ team som inte bara tänker på key note speakers och paneler (som blivit bättre de senaste åren), utan även på utställarsidan.
Lars Nylin