16 maj 2016

ESC Världspolitiken klev in när Jamala vann

När Ukraina vann Eurovision Song Contest med Jamalas 1944 var det långt ifrån bara en seger i låttävlande. Med Ryssland som förhandsfavorit blev det även storpolitik av tävlingen i Globen.

En rekordtät tätstrid där dessutom outsidern Australien förekom, en hyllad SVT-produktion, en snygg femteplats för Frans If I Were Sorry och 200 miljoner TV-tittare varav 3 684 000 svenska. Det går att summera ESC-finalen på många sätt, men där finns ändå de centrala faktorerna.

Det stora dramat under finalkvällen möjliggjordes av det nya röstsystemet, introducerat av Christer Björkman och det svenska teamet. Precis som vid de senaste Melodifestivalerna vägdes tittarnas röster mot juryresultaten i ett raffinerat upplägg med höga poäng på spel. Det gjorde att Australien, som ledde klart efter juryrösterna, passerades i slutskedet – där det stod mellan Ukrainas Jamala och Rysslands Sergej Lazarev – representanter för två länder i konflikt. Den sistnämnde vann publikrösten, men det räckte inte för att hinna ifatt Jamala.

Segrade gjorde även de ansvariga his SVT som hyllades över hela Europa efter finalen. ”The Swedes are the undisputed kings and queens of the Song Contest” skrev brittiska Radio Times redan inför ESC-finalen i lördags. Efter finalen skrev samma tidning: ”De svenska värdarna bjöd på den bästa musikteater-liknande öppningen någonsin. Petra och Måns förtjänar tolv poäng för det spektakulära numret”. ”Eurovision blir inte bättre än så här”, skriver brittiska The Independent.

Enbart under söndagen publicerades enligt SVT:s presschef Anders Hidfeldt 2 200 artiklar om ESC-finalen i Stockholm i internationella medier. I Tyskland publicerades hela 1300 artiklar och i Australien, Schweiz och USA kunde antalet ESC-texter räknas i hundratal.

Nästa år går tävlingen i Kiev om ESC följer sin tradition.

Lars Nylin