25 april 2016

DIGITALT Allt hetare för YouTube

Streaminggiganten YouTube är utsatt för allt hårdare press på grund av sina begränsade ersättningar. De tre majormusikbolagen har nu anmält till US Copyright office att YouTubes Content ID slår fel i 40% av fallen.

Det är Financial Times som rapportterar om hur fel tjänsten slår som ska identifiera vem som äger musik som laddas upp på YouTube. De tre majorbolagen sitter alla i förhandlingar med det Google-ägda bolaget om nya avtal. Åtminstone Universal Music saknar enligt uppgift just nu helt avtal med YouTube.

Financial Times om anmälan:

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/14d65f90-08bc-11e6-a623-b84d06a39ec2.html#axzz46qFjwb4i

The Guardian om en protest ledd av hårdrocklegenden Nikki Sixx:

http://www.theguardian.com/music/2016/apr/25/nikki-sixx-youtube-music-royalties

New York Post om Debbie ”Blondie” Harrys försök att få Barack Obama att agera mot YouTube:

http://nypost.com/2016/04/24/blondie-frontwoman-wants-white-houses-ear-in-fight-against-youtube/

Lars Nylin