25 april 2016

4 SNABBA Tommy Rehn/Rehn Music Group

Tommy Rehn jobbade i sex år med Ninetone Records i Sundsvall och visade bland annat med sonen Yohio att det går att driva kommersiellt bolag från landsorten. Nu flyttar han till huvudstaden och startar Rehn Music Group med första släpp på fredag. MI hörde sig för om en 4 Snabba och fick utförliga svar.
Vad är bakgrunden till nya etiketten? 
– Jag har jobbat de senaste sex åren på Ninetone Records, på slutet som vice VD. Det var en kul och lärorik tid och en intressant resa att få vara med att bygga en liten label till nåt större. Jag önskar Patrik (Frisk) och de andra på bolaget all lycka i deras framtida byggande och förvaltande. Med mitt nya bolag Rehn Music Group kan man kan säga att det är lite som en nystart. Jag har alltid jobbat i musikbranschen på ett eller annat sätt. Jag startade som så många andra i branschen med att spela i olika band och har fortsatt med det med jämna mellanrum, senast med Corroded åren 2013-2014. I 22-årsåldern startade jag Moahni Moahna – ett symfoniskt hårdrocksband ihop med Henrik Flyman från gruppen Evil Masquerade. Det var också under den perioden som jag intresserade mig på allvar för businessdelen bakom. Vi startade en egen label direkt istället för att vänta på skivkontrakt och lyckade få in vår video på MTV:s  Headbangers Ball med hjälp av vår påhittade VD Gunnar Stein…Vi licenserade själva in två plattor på Japanska JVC-Victor och sålde väl typ 10 000 plattor där av varje. Vi bokade också våra egna turnéer. Det fortsatte sedan med en label ihop med min bror Chris Rehn (Takida) som kallades Cube1 Records. Där hade vi Angtoria som ett gemensamt projekt samt att jag jobbade management med min sons band Seremedy när Yohios karriär tog avstamp i Japan och Sverige. Jag fortsätter jobbet som manager åt Yohio i det nya bolaget.
– Releaserna på RMG kommer att distribueras av Universal Music i Norden vilket känns grymt! Jag brinner för att hitta och breaka nya talanger/artister/band i alla genrer, så det blir mycket fokus på den sidan i RMG. Jag kommer att jobba både med managementsidan och labelsidan med lite olika upplägg. Det blir en del event också, som Keios Festival på Fryshuset i Stockholm nu i Juni, samt promotion och a&r  jobb åt andra labels. bla. åt min sons etiketter Keios Entertainment och Stonetown Records.
 
Vad är bästa minnet från tiden med Ninetone?
– Oj jag har så många bra minnen från Ninetonetiden. Förutom hela resan från att i början jobba lite Myspace-promo åt Corroded till att Ninetone under åren växte till över tio anställda och man satt och vände papper och brottades med personal/budgetar/turnéer som vice Vd men med en grym snurr på allt möjligt…Några highlights är nog de sjuka åren 2012-2013, med Yohios Japanlansering med alla stora Tv-shower. Det blev runt 15 resor till Tokyo den perioden, sedan fortsatte det med Yohios genombrott i Melodifestivalen 2013 och ett sjukt år i Sverige med signeringsturnén som slog alla rekord. En annan highlight är nog den stora musikbransch-afterworken på Café Opera som jag ordnade 2014. Den blev mycket lyckad och gav mersmak för liknande arrangemang framöver.
Vad är Havet för grupp och vad kommer framöver? 
– Första släppet på labeln blir nu på fredag. Havet är ett ungt indiepopband från Karlstad som Moon Man Management presenterade för mig (Wictoria, Anton Ewald med flera. Jag föll pladask för deras musik och texter så det känns jättespännande att det blir dom som drar igång labeln nu. Nästa släpp kommer att bli veckan efter med EDM-artisten Maximani. Han har släppt en del grejer själv och har suttit och jobbat i ett studiokomplex tillsammans med bland andra Albin Myers, Familjen och John Dahlbäck. Men nu kommer första singeln som signad – där kommer jag också att jobba med management. Han kallar sin genre för Dixtro, hans egna blandning av Disco och Complextro med funkiga återkommande teman som sträcker sig över EDM-genrens gränser in till den popiga och catchiga melodivärlden. Tredje signingen är Bygget som är två unga grabbar från Sundsvall. Debutsingeln kommer i maj. De kör en blandning av R&B/pop/tropical house med svenska texter – riktigt grymma hits på gång med dom. Fler projekt är i pipeline, men inget officiellt ännu…
Hur har det fungerat att jobba på skivbolag från Norrland och varför blir det nu Stockholm?
– Det har fungerat relativt bra att jobba skivbolag med bas i Sundsvall. Det finns ju telefon och internet samt att man lätt kan ta tåget ner på 3-4 timmar till Stockholm för möten. Anledningen till Stockholmsflytten nu för mig är dels av personliga skäl samt att det ändå är i Stockholm som mycket av de så viktiga personliga mötena sker i musikbranschen. Man missar en hel del tillställningar och snabba spontana möten då man hela tiden måste planera/boka tåg/hotell. Jag kommer också att jobba mycket utland framöver, bland annat då min son flyttar till Tokyo i sommar för att satsa fullt ut i Asien. Så närheten till Arlanda väger in. Jag har också precis blivit invald i styrelsen för MBIN – Music Business Indepentent Network – som är ett nätverk av  independentbolag i musikbranschen. Mycket spännande på gång där och en hel del träffar i just Stockholm.
Lars Nylin