Den här månaden har det gått tio år sedan Spotify grundades. Den musikbolagsföreträdare som genom åren synts mest i medier för att kommentera tjänsten är Universals Nordenchef Per Sundin. MI bad honom kommentera det första decenniet.
I april 2006 startade Daniel Ek och Martin Lorentzon något de döpte till Spotify. Med hjälp av skickliga programmerare var deras vision att med sin business fylla det hål som uppstått mellan å ena sidan The Pirate Bay – och å andra sidan frustrerade musikbolag som famlade efter en ny affärsmodell när botten gått ur CD-skeppet och det i princip rådde fritt fall för skivbranschen.
Vissa skivbolagsföreträdare nobbade Spotifys inviter. Att låna ut musik till en startup lät som en befängd idé, tyckte dessa. Men andra nickade så småningom gillande och inledde en dialog som 2008 innebar att Spotify sjösattes kommersiellt.
Den i svensk skivbransch som mer än någon annan kom att symbolisera entrén för streaming i allmänhet och Spotify in synnerhet var Per Sundin på Universal Music.
Sundin hade lyckats övertala sina chefer att göra Sverige till testmarknad för nyheten, man blev även (tillsammans med ett antal andra skivbolag) minoritetsägare till cirka 5 %. När medier ville ha uttalanden om fenomenet var det ofta till Sundin man ringde. Han sa rubrikvänliga saker som ”Spotify räddade skivbranschen” och syntes och hördes i åtskilliga sammanhang.
Men det var också han som blev hin håle för de som ifrågasatte utvecklingen. MI minns ett möte för några år sedan på Sundins kontor när han med glödgad blick bläddrade i tjocka royaltyluntor och pekade på konkreta siffror: ”Titta, det är inte småpengar som går till x”,”se här, y får mer nu från Spotify än y fick totalt för sina CD-avräkningar!”
När vi nu möts i april 2016 och Spotify alltså fyller 10 år behöver vi knappast orda om den aspekten på Spotify. Visst, det finns även i dag kritik mot tjänsten i sig och avtalen med den, men ytterst få artister på ett bolag som Universal ifrågasätter nog i dag själva grundmodellen.
Handen på hjärtat, har du någonsin tvekat om din dedikation till Spotify?
– Nej, det har faktiskt aldrig känts aktuellt. Jag var ”all in” när det kom. Precis som jag var all in när iTunes kom. Det fanns liksom inget alternativ. Branschen var ju på väg att dö. Det gick inte att sitta där och vara negativ. Jag var desperat. Vi i Sverige hade sämst digital omsättning per capita i världen. Senare har det inte funnits några skäl att ändra uppfattning.
Du har vid flera tillfällen sagt att Spotify räddade skivbranschen?
– Precis och det är ingen överdrift. Att ladda hem musik var gratis, ofarligt och enkelt – fullt normalt. Man ville inte ha vår affärsmodell. Punkt. Med Spotifys start 2008 och sedan IPRED och Pirate Bay-rättegångarna 2009 började människor se annorlunda på saken. I vårt fall har jag och Universal som team såklart varit delaktig i att det vände men utan Spotify hade det aldrig gått. I vårt fall blev det en väldig hävstångseffekt när Spotify slog genom på allvar. När andra bolag hade dragit ner på den svenska sidan hade vi satsat, och vi fick nu väldig utdelning.
Ser du några brister i Spotify?
– De gör ett fantastiskt arbete. Det är exempelvis oerhört starkt att kunna matcha, eller till och med vara bättre än Apple på deras hemmaplan. Men jag tycker faktiskt att Apple är snyggare rent grafiskt. Dessutom saknar jag data och fakta hos Spotify. Det är trist att behöva gå till sociala nätverk och andra källor för att få reda på det som jag förr hittade i skivorna.
Det talas mycket om brist på transparens kring intäkterna från Spotify?
– Det där stämmer inte alls. Våra artister och deras representanter kan närsomhelst se vad de har för intäkter av exempelvis Spotify. Vi kan inte ha någon dold agenda. Andra har berättat mer utåt om detta, gjort mer PR av det, men transparens är skitviktigt och den ger vi, säger Sundin, själv systemvetare i grunden innan han för drygt 20 år sedan hamnade i nöjesbranschen.
Så långt Per Sundin om Spotify april 2016. Att han kommer att ha åsikter om tjänsten även om tio år står nog utom allt tvivel. För att den finns om tio år är han tvärsäker på: ”Jag tror att de står inför en lång framgångssaga. Den kommer säkert att förändras, kanske i grunden, men att den finns då tvivlar jag inte på.”
Lars Nylin