4 april 2016

DIGITALT Notiser/SoundCloud/Digital Copyright Millenium Act/Spotify/etc

Soundcloud Go lanserades för några dagar sedan, d.v.s. Soundclouds betaltjänst som kostar 9,99 dollar till Android och 12,99 till iOS. Soundcloud Go har 125 miljoner låtar, och sedan tidigare 175 miljoner aktiva användare i månaden på gratisvarianten. Katalogen har utökats rejält med musik som enbart finns tillgängligt för de som betalar, för att på allvar kunna konkurrera med övriga streamingtjänster. Abonnemanget har 30 dagars ”prova på” och precis som andra streamingtjänster finns möjligheter att göra och prenumerera på spellistor, lyssna på radiostationer, lyssna offline o.s.v. Än så länge finns inte Soundcloud Go tillgängligt i Sverige.

Kanye Wests senaste album Life of Pablo finns sedan i fredags tillgängligt på andra streamingtjänster än Tidal, samt som download på artistens egen webbplats för 20 dollar. Tidal har rapporterat att albumet strömmats 400 miljoner gånger. Under den första tiden har Kanye West uppdaterat albumet med nya versioner av låtarna, något han kommer fortsätta göra under de kommande månaderna. Tidal har nu 3 miljoner betalande användare globalt.

Den 1 april 2006 registrerades bolaget Spotify, vilket betyder att bolaget firade 10 år i fredags. Under 2008 blev invites till beta-versionen het valuta i Sverige, och den 7 oktober 2008 lanserades tjänsten för alla. Det tog fram till mars 2011 innan tjänsten fått 1 miljon betalande prenumeranter. I januari 2012 rapporterades 3 miljoner betalande, i juli samma år 4 miljoner och i december nådde tjänsten 5 miljoner betalande. I maj 2014 hade tjänsten 10 miljoner betalande, i december samma år 15 miljoner. 20 miljoner betalande användare nåddes i juni förra året, 25 miljoner i november och för ett par veckor sedan avslöjade VD Daniel Ek att man har 30 miljoner som betalar för tjänsten. Apple Music har 11 miljoner, Deezer 6 miljoner, Tidal 3 miljoner, liksom Napster/Rhapsody.

Vad innebär Spotifys senaste lån på 1 miljard dollar för bolaget och relaterade aktörer? Chris Castle från Music Tech Solutions gör en analys på Hypebot, kanske en något negativ sådan, men ändå värd att läsas: http://www.hypebot.com/hypebot/2016/04/what-spotifys-debt-means-for-artists-and-labels.html. Läsvärt är också Viktor Ströms artikel för Dagens Industri: http://digital.di.se/artikel/spotify-ar-pa-vag-att-vaxa-ur-sverige. Siktet är inställt mot börsnotering i USA, och det finns nu kapital för nästa kapitel. Jonathan Forster, nordisk chef för Spotify, sade i slutet av 2014: ”Med digitala produkter tycks det till slut bara finnas en ensam vinnare. Det måste bli vi.” Målet är utstakat, resan egentligen bara påbörjad. 

En undersökning genomförd av Fluent visar att personer födda i slutet av 90-talet och fram till 2010, den generation som brukar kallas Generation Z, och som idag är barn eller ungdomar, framför allt använder Youtube, Facebook, Snapchat och Instagram. Twitter används mycket lite i denna åldersgrupp. På listan över topp tio varumärken som används finns i också Netflix, Google, Nintendo, men ingen renodlad musiktjänst.

Den amerikanska musikindustrin har gemensamt lämnat in ett svar på den förfrågan som U.S. Copyright Office skickat rörande eventuella problem med Digital Copyright Millenium Act, den amerikanska upphovsrättslagen. I det 100-sidiga svaret beskriver den samlade branschen bl.a. hur DMCA gör det svårt för rättighetshavare att hantera tjänster och användare som gör intrång i upphovsrätten. Dagens online-miljö gör att när musik väl har börjat spridas illegalt spelar det ingen roll hur mycket man försöker göra takedowns, musiken kommer i alla fall att finnas på hundratals sajter. Istället förespråkar branschen att lagstiftningen bör omformuleras för att göra det möjligt att använda mer avancerade metoder för att stoppa spridningen, som vattenmärkning, analys av metadata, hash-matching och bättre möjligheter att automatiskt ta bort länkar till illegalt publicerad musik. Hela svaret finns att läsa här: http://www.riaa.com/wp-content/uploads/2016/03/Music-Community-Submission-in-re-DMCA-512-FINAL-7559445.pdf

Daniel Johansson