17 mars 2016

DIGITALT Cover Art Factory växlar upp

Den Stockholmsbaserade designtjänsten Cover Art Factory levererade under 2015 mer än 5000 digitala skivomslag til skivbolag och DIY-artister i 25 länder. Nu växlar man upp ytterligare. MI har pratat med grundaren Jan Nordlund.

Cover Art Factory, med 400 designers och illustratörer från hela världen i sitt nätverk, är nu ett av världens största för musikbranschen, och levererade under 2015 fler än 5000 digitala skivomslag till skivbolag och DIY-artister i 25 länder. För ett par veckor sedan levererades omslag 6000 till den New York-baserade gruppen Aventura, ett album som gick direkt in på andra platsen på iTunes Latin Chart.

– I och med ett extremt stort musikutbud i tjänster som Spotify och Apple Music är det digitala omslaget en väldigt viktig del av nya releaser. Vi har utarbetat en effektiv modell och har ett stort nätverk av duktiga designers där vi kan skapa prisvärd design till mycket hög kvalitet, säger Jan Nordlund, medgrundare till tjänsten.

Var finns era kunder?

– På tjänsten har vi som sagt kunder i 25 länder, 50% av köpen på tjänsten görs dock i USA. I Sverige är det nog bara Cosmos som använt oss, av de lite “större” bolagen. Men det vill vi så klart ändra på. Även fast vi fått fart på tjänsten är vi rätt okända för de flesta än så länge, både i Sverige och utomlands.
Hur arbetar ni mer konkret och blir det billigare än att använda sin vanliga designer?
– Vi jobbar med två huvudkoncept. Det ena är ”premade designs” där vi har skapat en grunddesign (det man ser på sajten plus ett 100-tal till). Där kan våra kunder få ett omslag till hög kvalitet för ett bra pris. I många fall blir resultatet ändå unikt, genom att våra designers väljer och köper stockphotos åt kunden. Fördelen med detta koncept är att man får en bra kvalitet, då det fortfarande är våra designers som sätter ihop manuellt, för ett pris mellan $15 och $130 beroende på hur avancerat och vilken volym det är. Svaret är att det alltså blir bättre och billigare.
– Det andra konceptet är “fully customised”, där vi ser till att vårt nätverk tar fram olika förslag baserat på vår kunds input. Fördelen med ett stort nätverk är att vi täcker upp så många stilar och tekniker  – alltifrån grymma illustratörer till 3D specialister, etc. Priser här är runt 150 Euro och uppåt, det kan vara ganska mycket dyrare om det är väldigt avancerade saker så klart. Ett par andra fördelar med oss är att vi alltid har fasta priser och leveransdatum, i tjänsten så levererar vi alltid pre made design inom två dagar.
Går det att göra vinylomslag om man så önskar?
– Allt vi gör är i tillräcklig storlek för att trycka vinylomslag om man skulle vara sugen på det. Vi gör också social media-design design för mobil/web, merchandise, etc.

Yaygoo, bolaget bakom Cover Art Factory, kommer under året att lansera en helt ny tjänst som bygger på samma koncept men som är riktad till alla typer av företag.

– Vi ser att vår lösning kommer att fylla ett stort behov även hos företag i andra branscher och bygger nu en tjänst med Cover Art Factory som modell, fortsätter Jan Nordlund som driver bolaget i hop med musikern och designern Fredrik Mårdh.

Jan Nordlund var tidigare med och grundade bolag som Mobilehits och efter det X5 Music.

Lars Nylin