När årets Melodifestivalen 2016 drog igång 6 februari stod Warner Music för 50 procent av startfältet. När det på lördag är finaldags på Friends Arena har andelen ytterligare ökat. Warner är skivbolagsmässigt avsändare av åtta av 12 finalbidrag, sju av dem är kontrakterade till bolaget en är en distribution.
Warner Musics satsning på Melodifestivalen de senaste fem åren har varit mycket framgångsrik. Under fyra år har artister från bolaget vunnit den svenska finalen tre gånger: Loreens Euphoria 2012, Sanna Nielsens Undo 2014 och Måns Zelmerlöws Heroes 2015. Dessutom har både Loreen och Zelmerlöw vunnit Eurovisionsfinalen och haft stora listframgångar över hela Europa. Utöver vinnarna har man genom tävlingen fått stora hits med bl. a. Ace Wilders Busy Doin’ Nothin´, Hasse Anderssons Guld och Gröna Skogar och Samir & Viktors Groupie.
På detta följer nu alltså årets utdelning, där åtta av de 12 av de tävlande i Friends Arena på lördag kväll representeras av Warner:
-Vi har ett otroligt dedikerat team som jobbar hårt för att få fram en bra blandning av artister och låtar. Utdelningen av detta i år måste vara något slags rekord i antal finalister – definitivt är det rekord sedan tävlingen fick sin nuvarande form 2002, säger Warner Musics VD Jonas Siljemark i ett pressmeddelande.
Warner Music fortsatte sitt hittills så framgångsrika Melodifestivalen 2016 med att på lördagskvällen ta hem samtliga fyra dueller i Andra chansen. Detta tog Panetoz, Samir & Viktor, SaRaha och Boris René till finalen.
På förlagssidan är representationen jämnare fördelad mellan i synnerhet Universal, Warner/Chapell, Sony ATV, BMG och Lionheart. Mest anmärkningsvärt här är Wrethov Music, Anders Wrethovs eget förlag, med sina tre finalbidrag (läs vidare här http://www.musikindustrin.se/2016/03/08/4-snabba-anderz-wrethovkompositor/).
Lars Nylin