7 mars 2016

Wintergatans virala världssuccé

Svenska Wintergatans musikmaskin och YouTube-länk ”Marble Machine” har blivit en av årets mest spektakulära virala succéer. Den har passerat 10 miljoner visningar bara en vecka efter premiären och bokare/manager Jesper Kumberg får förfrågningar från hela världen. Kolla in filmen under vår vinjett KLIPPET.

Musikindustrin.se fokuserar ytterst sällan på artister och releaser. Men i fallet Wintergatan [Kobalt] – och i synnerhet bandets frontperson Martin Molin – gör vi gärna ett undantag. Frågan är ens om detta handlar om artisteri. Möjligen är det snarast ingenjörskonst – eller matematik – som Molin briljerar i genom det klipp som på nolltid fått 10 miljoner visningar på YouTube och åtskilliga tusentals delningar på sociala nätverk.

Molins konstruktion ”Marble machine” är en hemmagjord mekanisk musikmaskin som spelar vibrafon, trummor och bas med hjälp av 2 000 metallkulor. Den har har fått tekniksajter som Engadget, Wired och Gizmodo att göra vågen.

Internet är ingen främmande plats för löjligt komplexa försök till att skapa musik med teknologi. Men detta måste vara ett av de mest spektakulära försöken hittills att ta någonting som är enkelt och göra det i stort sett omöjligt att begripa”, skriver exempelvis Wired.

Det tog Martin Molin nästan 14 månader att bygga ”Marble machine”. I intervjuer har han berättat att han inte ens vill veta hur mycket det kostat.

Utöver Molin själv har Jesper Kumberg mycket konkret påverkats av det spektakulära intresset.
Kumberg jobbade i många år hos bokningsbolagen Motor och Live Nation, men lämnade 2010 heltid i musikbranschen för att istället tillsammans med sin hustru öppna en ostproduktion i Skåne. Men han fortsatte att jobba med Martin Molin och dennes dåvarande grupp DetektivbyrånDet var ganska uppenbart för mig att Martin hade nåt alldeles extra. Så vi höll kontakten och jag har varit med Wintergatan från starten i 2013” säger Jesper till Musikindustrin i en paus mellan alla de förfrågningar som nu kommer in. Och då får han ändå bara en del av förfrågningarna. Kumberg bokar bandet i Skandinavien, resten av världen sköts av The Kurland Agency i amerikanska Boston (”de bokade Miles Davis och Nina Simone, så vi är i gott sällskap…”).

Har du någonsin varit med om något liknande?

– Nej, jag har aldrig varit med om nåt liknande. Det var stort för mig att boka The Ark, Marit Bergman och LOK när de slog igenom, men att få uppleva en viral succé inifrån liknar ingenting annat. Hela världen hör av sig och det är TV-stationer från Sydafrika, Indonesien, Brasilien, Japan. Tidningar, websiter, maskinbyggare, snickarförbundet från Schweiz (!) och vanligt folk som bara är oerhört tacksamma för att de har upptäckt något väldigt fint. Och festivaler och arrangörer från alla tänkbara länder så klart.

Kommer vi att kunna uppleva detta live framöver?

 – Ja, Wintergatan ska ut och spela från och med maj. Maskinen kommer dock inte att få åka med rent fysiskt, men vi tittar just nu på andra spännande lösningar. Det sköna är ju att Wintergatan är ett band på riktigt med ett album i ryggen och därför blir The Marble Machine en ingång till bandet och deras musik, istället för den enda grejen som folk är intresserade av.
Och nu firas det?
– Ja, snart ska champagnen fram, såg just att vi är drygt tusen visningar från 10 miljoner…det är sjukt, sjukt kul!
Lars Nylin