3 mars 2016

FÖRLAG Mary Ramos efterfrågad gäst vid Sverigebesöket

När filmmusik-gurun Mary Ramos gästade Sverige för ett par veckor sen för att delta i konferensen Where’s the Music, blev hon snabbt efterfrågad av medier och filmfestivaler. Bakom Ramos besök stod Li Stanley på Sony/ATV:s syncavdelning. MI tog kontakt med Li för att få veta mer om hur de jobbat tillsammans.
Mary Ramos har styrt över soundtracken till över 100 filmer, bland dem samtliga Quentin Tarantinos filmer från och med Pulp Fiction. När hon gästade konferensen Where’s The Music för ett par veckor sen berättade hon om hur hon jobbade ihop med Tarantino – som inte lyssnar på musik digitalt och därför måste få den skickad till sig på kassett – och om hur man går tillväga för att få loss rättigheter till musik som ska spelas i rätt så blodiga filmer.
Intresset för Mary Ramos växte snabbt och ledde till intervjuer och juryjobb. Bakom hennes Sverigebesök stod vännen och kollegan Li Stanley, music supervisor på Sony/ATV:s syncavdelning.
– Det började med en Q&A på Where’s The Music, sen växte det till Göteborgs Filmfestival, juryarbete till Bergman-priset, Kulturnyheterna, SvD och P3. Vi fick till och med tacka nej till Babel Bio på grund av tidsbrist, berättar Li för MI.
Mary Ramos pratade varmt om dig under intervjun på WTM. Hur möttes ni?

– Jag har följt Mary länge, men vi träffades första gången på by:Larm för ungefär ett år sedan och har hållit kontakten sedan dess. Sen träffade jag henne igen när jag åkte jag till LA under våren. Vi hängde i Beverly Hills och snackade musik, hemmagjorda tatueringar och feminism.

Hur arbetar ni ihop?

– Jag förser henne med musik och hon hör av sig om projekt hon jobbar med. Hon litar på mig kreativt och det är såklart jätteroligt. Hon sa så fina saker om mig under Where’s The Music att jag började rodna! Tror vi fann varandra någonstans mellan Merit Hemmingsson, Elias och Meiko Kaji.

Har det använts någon svensk musik i filmerna hon satt soundtrack till?

– Det beror på hur man definierar svensk musik men en inspelning av Davon geht die Welt nicht unter med Zarah Leander är med i en scen i Inglorious Basterds. Men Mary har jobbat på över 100 filmer så jag har i ärlighetens namn inte hundra procent koll på all musik som använts. Hon trodde dessutom att Borlänge låg i Norge sist vi sågs så det är lite svårt att researcha så här snabbt.

Hon har ju jobbat med en mängd filmer där musiken verkligen har en viktig roll. Har du själv någon favorit?

– Det känns tråkigt att nämna en Tarantino-film när hon gjort så mycket annat men jag kommer ihåg att jag fick hjärtklappning första gången jag såg Kill Bill och Kaifuku Suru kizu var med i en scen. Den där Uma Thurman träffar Hattori Hanzo för första gången, när hon går runt bland alla samuraj-svärd. Låten kommer från början från en japansk film som heter All about Lily Chou Chou från 2001 och jag älskade den när den kom. Lyssnade väldigt mycket på soundtracket och speciellt på låten som är med i  filmen.

Hur jobbar du/ni med andra music supervisors?

– Vi på synkavdelningen här i Stockholm har en nära dialog med många tongivande supervisors. På internationell nivå jobbar vi också väldigt nära våra team i New York, för reklam, och L.A., för film och TV. Genom dom bygger vi nätverk av byråer, filmproducenter och supervisors. Allt handlar om att förstå den man jobbar mot och att ha förståelse för projektet de i sin tur jobbar med. Jag skickar hellre en låt som är perfekt än 20 som passar briefen lite sådär.

Finns det någon trend i vad man letar efter till film och tv just nu? Mary nämnde att originella covers på kända låtar ofta kan vara intressant. Är det fler som resonerar så?

– Jag tror att väldigt många resonerar så, speciellt när det gäller reklam. Covers är en trend som hållit i sig väldigt länge och jag ser inte några tecken på att det skulle dö ut. Det vi synkar absolut mest är internationell back-katalog, 50-60-tal och genom att göra en nytolkning blir det lättare att följa filmens utveckling och det som händer i bild. Sen kan det absolut finnas ekonomiska aspekter som legat till grund för att den här trenden vuxit sig så stark. Jag tror i och för sig att utvecklingen drar åt att även mindre kända låtar får större utrymme än förut. Som till exempel  Auroras cover på Oasis Half the world away i John Lewis julkampanj eller Made of i Volvo.

Christel Valsinger
Foto: Leo B

Li Stanley och Mary Ramos som DJ.s på Dragon Awards efterfest. (Tidigare publicerad på qx.se)