29 februari 2016

FÖRLAG/MARKNADSANDELAR Sony/ATV ökar mest

Sony/ATV, Warner/Chappell och BMG ökar sina marknadsandelar denna veckan. Minskar gör istället andelen oförlagda verk. 

Sony/ATV står för veckans största ökning av marknadsandelarna. Förlaget ökar med 2,4% till 23,1%. Men framåt går det även för BMG som ökar med 1,5% till 8,8 och Warner/Chappell som går från 12,8 till 14,2% – en ökning med 1,4%.

Andelen oförlagda verk, benämnda Manus, minskar från 15,5% till 11.

Tre låtar från Melodifestivalen går in på Topplistan efter deltävling 3, att jämföra med förra året då ingen låt tog sig in på listan efter den tredje tävlingsomgången. Högsta placeringen av dessa intar SaHara med Kizunguzungu, skriven av Anderz Wrethov, Sara Larsson, Arash Labaf. Låten går in på plats 41 och är förlagd på Kobalt.

Länk till Topplistan med förlag: http://www.musikindustrin.se/topplistor/topp-100-singel/

Länk till marknadsandelar förlag: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/

Christel Valsinger