Både Sony/ATV och Universal Music Publishing ökar på sina marknadsandelar något denna veckan. Warner/Chappell backar däremot en aning, trots att de har andelar i nya topplisteettan Bada nakna med Samir & Viktor.
Melodifestivalens påverkan på Topplistan ökar för varje vecka, men någon stor effekt på marknadsandelarna kan vi ännu inte se, mer än att Scandinavian Songs för första gången når över 1% av andelarna och därför syns i diagrammet. Framgången kan delvis tillskrivas låten Hunger med Molly Pettersson Hammar, som gick vidare till andra Chansen från Melodifestivalens andra deltävling och därför finns släppt till försäljning och streaming. Bakom låten står Joy Deb, Linnea Deb, Anton Hård af Segerstad, Molly Pettersson Hammar och Lisa Desmond och den kommer in på plats 73.
Även I Will Wait, framförd av Isa och skriven Anton Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb och Nikki Flores gick vidare till Andra Chansen och in på Topplistan, på plats 44. Förlagsrättigheterna till den tillhör BMG, som ändå backar från 8,1% till 7,3 denna vecka.
De mellolåtar som gick in på topplistan förra veckan avancerar både två. Bada nakna med Samir & Viktor (Kempe, Kreuger, Wrethov) ligger nu etta, medan Rik med Albin och Mattias Andréasson (Johnsén, Andréasson) går från plats 32 till 19. Men trots att Warner/Chappell har andelar i båda låtarna, backar förlaget från 13,5 till 12,8%, då fler är med och delar på andelarna denna veckan.
Även förra året fick de låtar som gick till Andra Chansen direkt placeringar på Sverigetopplistan. Då var det Groupie med Samir & Viktor (Thell, Malmberg Hård af Segerstad, Högdahl, Smith) som gick in på plats 16 och Forever Starts Today (Malmberg Hård af Segerstadt, Gibson, Kempe) med Linus Svenning som fick plats 58.
Länk till Sverigetopplistan med förlag: http://www.musikindustrin.se/topplistor/topp-100-singel/
Länk till marknadsandelar för förlag: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/
Christel Valsinger