19 februari 2016

MUSIKBOLAG X5 Music gör rekordresultat

X5 Music, som kallar sig för Sveriges största oberoende musikbolag, växte med 45 % under 2015. Bolaget omsatte 125 miljoner kronor under 2015, en tillväxt från 86 miljoner 2014 och kan samtidigt redovisa en vinst på 7 miljoner kronor. Samtliga intäkter härrör från musikstreaming och downloads.

– Det är inte lätt att driva oberoende musikbolag eller att verka i en bransch med några få, väldigt stora, multinationella aktörer. Det kräver en ödmjukhet inför snabb förändring och en öppen dialog med många samarbeten. Vår starkaste konkurrensmöjlighet är att ligga före de andra i förståelse för marknadens behov och vad det gäller teknikkunnande. För oss grundare av X5 har det varit lite av en milstolpe att försöka nå hit ända sen vi släppte vårt första album. Det känns som ett delbokslut, säger Johan Lagerlöf, VDX5 Music.

Ert namn har dykt upp lite här och där under 2015, hur summerar du er profil?

– Vi har målmedvetet byggt på bredd i stället för ett fåtal hits. Folk frågar ofta“Men har ni några traditionella artister?” Rätt svar är att vi har inga artister med traditionella skivkontrakt och ingen behöver binda upp sig. Men, vi har jobbat med allt från Håkan Hellström, Johnny Cash till Zlatan och vi har över 20 000 nya, lovande artister på distribution via Universal Musics tjänst Spinnup. Samtliga får majoriteten av intäkterna själva, utbetalade direkt när vi får in pengarna från Spotify och Apple Music.

Vilken är er enskilt största marknad?

– Den största marknaden intäktsmässigt för X5 är USA. Sammantaget är det DETTA som är det traditionella för alla artister och bolag inom en snar framtid. Bara under vårt bolags korta livstid har det varit två paradigmskiften i musikbranschen som krävt helt nya förhållningssätt till vad musikkonsumption innebär. När 2015 började hade X5 2/3 av intäkterna från nedladdningar. I December 2015 kom 2/3 av intäkterna i stället från streaming. Så snabba kast kan ge de flesta bolag i vilken bransch som helst ordentlig huvudverk. I musikbranschen är det vardag och konstigt nog känns det som om de största förändringarna ändå ligger framför oss. 2016 blir garanterat ett mycket spännande år.

Bilden: Johan Lagerlöf CEO och Stefan Enberg COO, X5 Music Group.

Lars Nylin