15 februari 2016

FÖRLAG/MARKNADSANDELAR Årets första tapp för Sony/ATV

Bara två låtar från Melodifestivalen äntrar Sverigetopplistan efter den första deltävlingen och framgångarna tillfaller Warner/Chappell, som har rättigheterna till Samir & Viktors Bada Nakna. Men så har festivalens finallåtar ännu inte släppts.

De två bidragen från Melodifestivalen som återfinns på Topplistan gick båda till Andra Chansen efter den första deltävlingen. Bäst resultat får Samir & Viktors Bada Nakna (Fredrik Kempe, David Kreuger och Anderz Wrethov) som går direkt in på en tredje plats. Albin och Mattias Andréassons Rik (Albin Johnsén och Mattias Andréasson) går in på plats 32. Warner/Chappel har rättigheterna till båda låtarna, den senare tillsammans med Peermusic.

Resultatet är starkare än från förra årets första deltävling, då endast en låt gick in på Topplistan: Hello Hi, framförd av Dolly Style och skriven av Emma Nors, Palle Hammarlund och Jimmy Jansson. Den fick dock nöja sig med en start på plats 89.

Totalt backar ändå Warner/Chappell en liten aning denna veckan, från 13,8% av marknadsandelarna till 13,5. Backar gör även Sony/ATV, som tappar 2% från 21,9 till 19,9. Det är förlagets första tapp i år.

Samtidigt ökar Universal Music Publishing från 15,7% till 16,9. Posten ”övriga förlag” och ”Manus” ökar också.

Länk till marknadsandelar förlag: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/

Christel Valsinger