2 februari 2016

FÖRLAG/MARKNADSANDELAR v4 Sony/ATV håller täten

Sony/ATV har kopplat greppet som marknadsledande svenskt förlag, men Universal Music Publishing och Warner/Chappell ökar sina andelar något denna veckan.

Förändringarna från förra veckan är små. Sony/ATV är fortfarande marknadsledande, nu med 21,6% av andelarna mot förra veckans 21,4. Både Universal Music och Warner/Chappell ökar något dock. Det förra från 17,4% till 18,1 och det senare från 13,6% till 14,3. Universal har plockat andelar med hjälp av Otto Knows nya singel  Dying For You (Jettman, Rydberg) som klättrat från plats 25 till 10.

Längre ner på listan finns flera intressanta rörelser. Warner/Chappell-förlagda Stressed Out (Joseph)med Twentyone Pilots tar ytterligare ett rejält kliv denna veckan, från plats 31 till 18. För Warner/Chappells del finns också Luke Christophers Lot To Learn (Hubbard), som gått från plats 51 till 27 och Charlie Puth/Tyga One Call Away (Franks, Isaac, McDonald, Shy Carter, Charlie Puth, Prime), som klättrat 20 placeringar, från 42 till 23. Där har dock även Sony/ATV andelar.

En hitvarning utfärdas också för Shawn Mendes/Camila CabelloI Know What You Did Last Summer (Cabello, Mendes, Zmishlany, Zancanella, Withers), som avancerat från 36 till 26. Där delar Universal, Sony/ATV och Kobalt rättigheter.

Christel Valsinger