Krogshower finns ständigt i de största städerna. Men premiärer för två krogshower samtidigt som dessutom båda är förankrade i de bolag som MI bevakar är ovanligt. Det hände i veckan i Stockholm.
Att sammanfatta begreppet krogshow brukar vara enkelt för de flesta i Stockholms musikindustri. Det räcker att säga ”Hamburger Börs”. I nattklubben nära Kungsträdgården hålls år efter år krogshowens fana högt. Ibland kan musikaler på exempelvis Cirkus vara i princip krogshower, men oftast är det Hamburger Börs som står för den klassiska varan.
Därför har det blivit ett hett samtalsämne när huvudstaden den här veckan såg premiären för två krogshower som dessutom båda är förankrade i några av de företag som Musikindustrin.se bevakar till vardags. I fallet Mamma Mia! The Party på ett ombyggt Tyrol vid Gröna Lund finns – förutom en central roll för Björn Ulvaeus – Universal Music Publishing bland finansiärerna (se artikel tidigare i veckan).
När Niklas Strömstedt nu inlett sin första krogshow, Storhetsvansinne, finns bland andra Leif Käck från skivbolaget Roxy Recordings bland avsändarna.
Båda premiärerna möttes i princip med tummen upp rakt över. Av premiärpubliken, men också av recensenterna.
Mamma Mia! The Party – förberett med smygpremiärer under hösten – är en sorts fortsättning på musikalen och filmen med samma namn. Vill man kan man se showen som en ”Wallmans salonger deluxe” – för att ta Stockholmsreferenser – alltså servitörer som dansar och sjunger och nummer som plötsligt startar i olika delar av lokalen. Kan man sin ABBA-katalog är igenkänningsfaktorn om möjligt ännu större än vid musikalen.
Storhetsvansinne är däremot ett rent original, med skådespelerskan Rakel Wärmländer som sidekick till Strömstedt och ett band lett av gitarristen Ola Gustafsson. Strömstedt blandar sina låtar med nummer som inkluderar ett gladiatorspel på Segway (!) och en självironisk tackling av Strömstedts eget SVT-program Tack för musiken.
– Det känns mycket bra efter premiären. Niklas gjorde det strålande tycker jag, liksom Rakel och bandet, säger Leif Käck på Roxy Recordings, en av producenterna bakom Storhetsvansinne.
Först Orup här och i Göteborg, nu Niklas Strömstedt, har du fler planer på musikaler?
– Ja, jag tycker det är väldigt roligt med krogshow. Närmast är jag med och producerar Lena Philipssons nya show på Cirkus som har premiär 3 februari. Sedan fortsätter ju succén med Orups Viva la pop som går in på sin fjärde säsong nästa vecka på Rondo i Göteborg.
Även från Mamma Mia-lägret är reaktionen mycket positiv efter premiären:
– Klart vi är nöjda med starten av Mamma Mia! The Party, säger medproducenten Mattias Hansson. Ett återförenat ABBA och biljetterna nästan slutsålda fram till midsommar. Nu hoppas vi på en långkörare här i Stockholm, precis runt hörnet från ABBA The Museum. Det var det som var meningen från början, när jag och Björn Ulvaeus för tre år sedan började tala om att sätta upp en spektakulär middagsunderhållning baserad på ABBA-låtar; att vi ville ge alla som besöker museet en möjlighet att vistas ytterligare några timmar i ABBA-land när man nu ändå gjort sig omaket att åka till Stockholm.
Har ni planer på att exportera även denna version av Mamma Mia?
– Självklart vore det skoj om Mamma Mia! The Party-konceptet också kunde leta sig utanför Sveriges gränser, kanske först och främst till de städer där musikalen spelats framgångsrikt. Viljan att befinna sig i den där speciella ABBA-känslan är gränslös, säger Mattias Hansson.
Björn Ulvaeus har en längre historia med musikaler, Kristina från Duvemåla och även Mamma Mia tillhör som bekant de moderna svenska klassikerna i genren. Ulveaus har antytt i intervjuer att han skissar på mer, men att han ännu inte vet vad nästa projekt blir:
– Det här var så kul att göra, och det var ett experiment, men jag kan tänka mig att det blir något helt annat nästa gång, säger han till Aftonbladet.
Mamma Mia! The Party har shower till examenstid i juni. Men det mesta är fullbokat. Skvallret säger att man även fick ta av Ulvaeus privata biljettkvot för att lite möta det sug som uppstod efter att ABBA ”återförenats” på bild efter premiären i onsdags. Det var då första gången på 34 år som alla fyra ABBA-medlemmarna stod tillsammans på en scen. De mobiltelefonbilder som togs har de senaste dagarna gått runt i världspressen.
Storhetsvansinne spelas i ett första skede fram till 21/3.
Fotnot: Lena Philipssons kommande show håller till i Skandiascenen, den nya scenen intill Cirkus.
Lars Nylin