De största bolagen har återhämtat sig från stålbadet på 00-talet. De minsta, med små kataloger, har ofta betydligt svårare att anpassa till branschens nya ansikte med bas i streaming. Men hur går det för bolagen däremellan, få men branschbekanta? MI gjorde ett stickprov hos Sound Pollution.
Sound Pollution, med butik i Gamla Stan i Stockholm, är bredvid numera Sony-ägda Gain det mest framgångsrika svenska bolaget med rockprofil. Uppenbarligen fungerar detta rimligt bra även i den nya eran. Det är nämligen en påfallande nöjd Johan Hargeby på Sound Pollution som svarar när MI rakt på sak undrar: hur går det egentligen?
– Det är fortsatt stabilt för oss, med ökad omsättning och resultat. Det har varit vårt bästa år sett till resultat på flera år, typ fem år, det är andra året i rad med en stigande omsättning, och det första halvåret nu visar fortsatt positiv utveckling- vi har brutet räkenskapsår. Vi har genomfört en del stora förändringar som nu får genomslag och har börjat våga signa nytt igen och så vidare. I siffror: omsättningen steg under räkenskapsåret 2014-2015 med ca 15% till ca 14.000.000 och årets resultat blev efter finansiella poster 770.000.
Vilka ser du som de största utmaningarna?
– Utmaningarna är stora och många, det är svårare än någonsin att bygga nya artister, speciellt från grunden mot en lång och stabil karriär och man sitter i händerna på några få stora aktörer. När nätet kom, hette det att nu skulle alla kunna vara med, utvecklingen är snarare det motsatta. Några få dominerar totalt, storkapitalet vinner alltid. Vi jobbar givetvis med alla de stora men kör också verkligen vårt eget race, vilket funkar för oss, vi ska bli ännu bättre på våra unika egenheter.
Hur ligger ni jämfört övriga branschens förändring, tror du?
– Man kan konstatera att vi i princip ligger i linje med branschens utveckling och möjligen var vi ett tag för långsamma att ställa om. Det blir lätt så när man inte har några externa ägare med bara ett fokus – vinst. Vi drivs av så mycket annat som passion till det vi gör. Givetvis driver vi en affärsmässig verksamhet som måste fungera och ständigt utvecklas och nu har vi lyckats ställa om. Det är rätt märkligt att titta i backspegeln, alltså jag ser hellre framåt än bakåt, men det är ändå rätt otroligt att jag och min kompanjon Carl von Schewen nu drivit våra verksamheter i snart 30 år. Det känns verkligen inte så och det är fortfarande lika spännande varje dag.
Sett utifrån känns ni fortfarande som ett relativt ”fysiskt” bolag?
– Fysiskt är fortfarande viktigt för oss, vi verkar globalt och på flera marknader som fortfarande är väldigt fysiska som t.ex Tyskland. Vi säljer också mycket fysiskt i USA och Japan vilket vi själva ibland t.o.m. kan förvånas över. Sedan är vår ökning absolut störst just inom det digitala och då streaming såklart. Även om teknikskiftet redan har skett så måste man se till att det är helt olika siffror man jämför i den digitala världen mot den fysiska. Den digitala omsättningen är ju lägre totalt sätt men samtidigt kan den vara mer lönsam och det är för oss ett prioriterat område att fortsätta öka just den digitala omsättningen då det är rätt givet att det är framtiden.
Hur går det för era övriga verksamheter?
– Även vårt förlag Sound Pollution Song, som representerar cirka 2000 verk, har en positiv utveckling och nyligen så gjorde vi en förlängning och ett nytt långsiktigt avtal med Sony ATV/EMI. Jag måste säga att samarbetet med Sony ATV/EMI fungerar otroligt bra och det är jättekul med det nya avtalet som ger vårt förlag en grundläggande stabilitet även och ägandet fortfarande är 100% privat.
Vad väntar närmast?
– Nu på fredag (22/1-2016) kommer första smakprovet på vår nästa storsatsning Devil’s Gun som då släpper sin första singel med tillhörande video Hot Rock City.
I ett pressmeddelande beskrivs Växjöbandet Devil’s Gun: ”Det är Accept’s 80’s Heavy Metal, rösten nånstans mellan Brian Johnson and Udo Dirkschneider, Motörhead’s attityd och en käftsmäll från Airbourne.” Det tycks som om Sound Pollution fortsätter på den väg bolaget stakat ut.
Lars Nylin