21 januari 2016

MUSIKBOLAG Warner topprankade på Twitter

Smampions listor över vilka företag de anser vara bäst på de sociala nätverken syns ofta i just dessa nätverk. I veckan har Warner Music toppat listan för twitter.

Det är undersökningsföretaget IntenseQ Internet Marketing, som med sin analystjänst Smampion ständigt rankar 10 000 svenska företag på Facebok, Twitter och Instagram. Warner Music har på sistone synts i topp på listan för twitter tillsammans med bl.a Cancerfonden och i veckan var man nummer ett.

– Twitter är en viktig kanal för oss då en stor del av branschen följer oss där samt att den låter oss skapa nära relationer och ha direkt kontakt med alla de människor som är fans till våra artister. Vi upplever att det inte går att ha en såpass stark personlig kontakt genom något annat socialt medium än genom Twitter, säger Fredrika Sjöö på Warner.

Hur arbetar ni med twitter mer i detalj?

– Vi har skapat ett community bland de mest hängivna fansen där vår twitterkanal fungerar som moderator. Aktiviteter som #FanFriday där vi väljer ut ett fan per vecka som får lite extra uppmärksamhet har också hjälpt till att bygga vår kanal. Det är spännande att fans till våra artister från hela världen aktivt följer Warner och tar del av den musik som våra artister skapar, fortsätter Fredrika Sjöö.

Lars Nylin