21 januari 2016

DIGITALT notiser

Nytt kapital till franska tjänsten Deezer, nedstängning av gratis iTunes Radio och Spotifys nya låttexttjänst är några av nedslagen i veckans Digitalt Notiser från Daniel Johansson.

Orange, och storägaren Access Industries (som också äger Warner Music Group) är bland de aktörer som går in med nytt kapital i Deezer. Totalt 109 miljoner dollar (ca 950 miljoner kronor) ska göra att Deezer kan ”increase customer acquisition efforts around the world, accelerate the introduction of new products, features and growth initiatives”. Sedan tidigare har tjänsten fått ca 140 miljoner dollar i kapital. Koncernchefen för Deezer heter Hans-Holger Albrecht, tidigare vd för MTG. Deezer lade under 2015 ned planerna på en börsintroduktion i Frankrike, där man siktade på att få in tre gånger så mycket pengar.

Apple kommer att stänga av gratis användning av iTunes Radio, endast de som har ett abonnemang på Apple Music kommer att kunna lyssna på de kanalerna i fortsättningen. Detta som ett resultat av att Apple avvecklar verksamheten med annonsförsäljning för iTunes Radio. Målet är istället att leda in gratislyssnandet till Beats 1. Även de som har sin fria tremånaders-period kommer att kunna använda iTunes Radio. Vissa medier har de senaste dagarna rapporterat att iTunes Radio ”läggs ned”. Det är alltså inte fallet, det är enbart det reklamfinansierade gratislyssnandet som försvinner.

Starbucks har integrerat möjligheten att i sin app kunna ”spara” musik som spelas till. När en kund hör en låt synds det i Starbucks app vilken låt det är, som då kan läggas in i en låtlista på kundens Spotify-konto. Över 7 500 caféer har implementerat lösningen, och Howard Schultz, CEO för Starbucks, säger i ett uttalande: ”Music has played a pivotal role in our stores for over forty years and we have been at the forefront of how to integrate it into a retail environment. Today is the next era in that experience. We are merging the physical and digital, providing new access points for Spotify as they continue to grow globally, placing more control into our customers’ hands and giving artists the world’s largest stage for them to share their talent.

Facebook har introducerat funktionen ”Music Stories”, som än så länge endast fungerar på iPhone. Låtar som delas med Facebook från Apple Music och Spotify, blir en ”musikberättelse” på användarens Facebook-sida, med möjligheten för vänner att kunna lyssna på 30 sekunder av låten direkt på Facebook, eller i sin helhet på vald streamingtjänst. Music Stories ska successivt rullas ut på övriga plattformar. Facebook har kanske inte riktigt lyckats så bra med sina tidigare musiksatsningar, men nu säger företaget att de kommer satsa mer på musik och presentera ytterligare nyheter de närmaste månaderna.

Donerings/crowdfunding-tjänsten Patreon har fått 250 miljoner kronor i nytt riskkapital från flera olika investerare. Till skillnad mot Kickstarter och PledgeMusic vill Patreon att användare ska stödja de kreatörer man tycker om, genom att regelbundet bidra med en peng när kreatören skapar något, ungefär som en prenumeration. Alla som gör det kallas för ”patrons”. I genomsnitt donerar varje patron 7 dollar per produktion. Totalt har tjänsten 17 000 kreatörer, varav en stor del är musiker och artister. Patreon finansieras genom att 5 procent av doneringarna går till administration och drift. Tjänsten har över 2 miljoner användare.

Spotify har köpt upp två bolag, Cord Project och Soundwave. Cord Project driver appen Cord som gör det möjligt för användare att spela in och skicka röstmeddelanden och ljud till varandra i sociala nätverk. Appen har en miljon användare, men appen läggs ned i och med uppköpet. Istället kommer grundarna att fokusera på att hitta nya sätt att lyssna på musik, och även utveckling kring ljud och ljudlandskap. Soundwave, från Dublin, startades 2012 och appen har laddats ned 1,5 miljoner gånger. Soundwave bygger på sociala nätverk och är inriktad mot att kunna dela med sig av t.ex. spellistor till andra. Syftet med detta uppköp sägs vara att med hjälp av den nya kompetensen förbättra användarupplevelsen på Spotify.

Rhapsody, den amerikanska streamingtjänsten som varit aktiv ända sedan år 2001, och därmed kan sägas vara den första tjänsten med ”Spotify-modellen”, kommer framöver att, baserat på vad användarna lyssnar på för musik pusha ut notiser om konserter i närområdet. Så fort en användare lyssnar på en låt kommer aktuella konserter och möjlighet till köp av biljetter att presenteras. Bakom lösningen står BandPage. Rhapsody äger också streamingtjänsten Napster, som är varumärket utanför USA. Totalt har tjänsten 3 miljoner betalande användare.

Genius ligger bakom den nya Spotify-funktionen som kallas ”Behind the Lyrics”. När en användare spelar upp en Behind the Lyrics-spellista poppar bakgrundsinformation och kommentarer upp runt omkring den specifika låten. Se t.ex. spellistan https://open.spotify.com/user/genius_official/playlist/40kuKKPyHuKDnqpIa8Cgb6. Än så länge fungerar funktionen endast för iPhone-appen.

Lästips: Meet the music entrepreneur who’s taking on Spotify and other streaming services
Melissa Ferrick har väckt stora rubriker runt om i världen med sin stämning av Spotify på 200 miljoner dollar. Bakom kulisserna står dock en annan person, Jeff Price, med bolaget Audiam. Han säger bl.a: ”The poor songwriters of the world have been exploited and decimated and pilfered. They have been raked over the coals in ways you can’t even begin to imagine.” http://www.latimes.com/entertainment/envelope/cotown/la-et-adv-ct-jeff-price-spotify-2-20160119-story.html

Lars Nylin