Warner Music ökar denna vecka sina marknadsandelar såväl för Topp 100 singlar som Topp 60 album. På radiosidan är det främst Sony Music som går framåt.
När Musikindustrin.se förra veckan hade premiär för diagram över marknadsandelar, ett länge efterlängtat inslag, var det föga överraskande Universal Music som dominerade på musikbolagsfronten.
Så är det även vecka 50, men på några punkter har marknaden faktiskt jämnat ut sig en aning. Warner Music, det tredje bolaget av de tre stora, har gått upp med 3% i sin andel av Topp 100 singlar – något som till stora delar beror på stort genomslag för musik från TV-serien Så mycket bättre – och med 2,5 % för Topp 60 album. På motsvarande sätt har Universal marginellt minskat, även om en del av strömmen även tycks ha gått till Sony Music.
En annan noterbar förändring på Topp 60 är att Naxos nu kapar åt sig 3% medan Playground går från 14 till 11 %, mycket kopplat till Adeles även här storsäljande album 25.
Framgångarna för Adele gör att bolaget XL i form av singeln Hello har 4% av radioandelarna. Även här går Warner upp, med 2,5%, men de största andelarna kapar Sony åt sig, upp 4% från premiärveckan.Universal Music är dock fortsatt klart störst med 41,7% av radioandelarna.
Länk till andelar musikbolag Topp 100: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/skivbolag-topp-100-singel/
Länk till andelar musikbolag Topp 60 album: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/skivbolag-topp-60-album/
Länk till andelar radiomonitor: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/radiomonitor-topp-100-skivbolag/
Lars Nylin