7 december 2015

NYLIN Guldgruva för faktanördar

Från denna vecka kan Musikindustrin.se presentera en serie nyheter för den som vill ha koll på branschfakta. MI:s Lars Nylin applåderar och gräver redan i faktagruvan.

Vi har många gånger läst om att Per Gessle plöjde topplistor i tidningen Melody Maker när han inte ens var tio år fyllda. Jag vet branschpersoner som visste vad de statistikansvariga på Billboard hette när mina branschbekanta inte gått ut grundskolan. Andra kommer från helt andra uppväxter, men är likväl svårt fascinerade av musikbranschens inbyggda mekanismer, inklusive vilka bolag som dominerar och vilka låtskrivar-team som är hetast för ögonblicket.

Oavsett vilken typ av dessa man känner igen sig i, vi är nog farligt många som inser att alla tre stämmer in, blir Musikindustrin.se från denna vecka en guldgruva av substantiellt men också nördigt vetande om musikbranschens olika ”resultatlistor”.

Just resultatlistor är ett passande ord i sammanhanget. För när MI nu presenterar alla fakta om låtskrivare på topplistan, och marknadsandelar i flera aspekter, är det lite som idrottens resultatbörser. I Business-to-business-vardagen finns ett inbyggt tävlingsmoment som det nu kommer officiella statistik på.

Någon kan tycka att detta är nördigt, men vi är fler som inte bryr oss ett skvatt om den kritiken. Jag minns själv från mina eskapader i branschen hur otroligt spännande det var när mitt lilla indiebolag hamnade på New Musical Express indielista och man kunde se bolagets namn med pytteliten grad. Eller när jag senare var på Warner och vi krigade med EMI om att ha störst marknadsandelar. Eller när jag ännu senare arbetade på dåvarande Bonnier Amigo Music och vi krigade för att passera 10 % i marknadsandelar. Just den där tvåsiffriga procentsatsen gjorde att vi arbetade många extra timmar, som jag minns det.

Ni är nog åtskilliga som noterar de båda Universalbolagens dominans och smider planer för hur giganterna ska matchas.

Inte minst skjuter den nya faktabanken fram några som kanske mest uppenbart sett till att den svenska musikbranschen fått luft under vingarna igen: låtskrivarna. Tidigare har det varit ett fasligt sjå att hitta vilka som står bakom de aktuella hittarna, nu finns fakta prydligt på en plats.

Det jag personligen kan önska vore att skivbolagsfakta gick att bryta ner ännu ett snäpp, så att bolag som Razzia eller Roxy tydligare lyfts fram som de talangpooler de är. Men i MI:s nyhetsartikel i ämnet (se annan plats) önskar sig Ifpi:s Ludvig Werner samma sak så snart man hittat ett upplägg som är grafiskt uttydbart.

Så denna detalj är nog mest något att se fram emot medan vi till att börja dissekerar alla de fakta vi får från och med i dag.  Det lär ta ett tag. Till att börja med ska jag klara av att applådera att Musikförläggarna och Ifpi gått ihop om denna satsning. Samarbetet i sig är en spegling av ett branschklimat som är ganska unikt i ledande branschländer, vilket Sverige definitivt är.

Lars Nylin