5 december 2015

4 SNABBA Erik Brataas/Phonofile

För många indiebolag är det norska Phonofile – med två Sverigekontor – som sköter den digitala distributionen. Skvallret gick om att bolaget slutit avtal med ett antal bolag under året och dessutom siktar utanför Skandinavien. MI kollade läget med Phonofiles ägare Erik Brataas.

Ni har skrivit ett antal nya avtal på sista tiden?

– Ja, det har varit ett fantastiskt år för oss i Sverige där Daggan Stamenkovic och Torny Gottberg arbetar hårt för att ge den bästa möjliga service till våra svenska samarbetspartners. Vi har under många år haft bra samarbete med många svenska skivbolag och under 2015 har vi bl a ingått avtal med Redline Independent, Hybris, Goldenbest, RMH Sweden och SoBlue Creative. Det är både imponerande och inspirerande att se hur svenska indiebolag jobbar. Det finns en professionalitet, entusiasm och entreprenörsanda bland svenska indies som kan vara en förebild för många.

Vad är bakgrunden till er Londonetablering?

-Vi startade ett Londonkontor i oktober. Målsättningen har varit att bidra till att våra existerande partners får en bättre närvaro på brittiska marknaden. Dan Garber som jobbar för Phonofile i London är nu i ständig dialog med Spotify, Appple och andra brittiska tjänster. Det handlar om att bygga relationer och trovärdighet för våra samarbetspartners, och att bidra till att bolagen vi jobbar med ska kunna få en bättre närvaro där, I förlängningen av detta finns också planer på att utvidga till andra viktiga territorier, vi är glada att kunna berätta mer om detta redan under första halvåret 2016.

Har er bransch enligt dig hittat sin nya form och sätt att jobba efter skiftet från downloading till streaming?

-Ja, det måste man kunna säga. Samtidigt som det är ett ”work in progress.” Vi har haft glädjen att uppleva en ganska extrem tillväxt över fler år, och vi ser att många bolag vi jobbar med är offensiva och imponerande kreativa i relation till de möjligheter som finns. Det är väldigt trevligt att se att så många bolag och deras artister ständigt utvecklar sin erfarenhet och kompetens och i allt större grad behärskar dagens marknad. Phonofile jobbar kontinuerligt för att kunna fortsätta att bidra till denna utveckling. Samtidigt är vi på det klara med att inte alla upplever det likadant, att övergången är särskilt krävande för lite smalare genrer, som vi gärna benämner som den innovativa musiken. Det är viktigt för oss att också dessa aktörer blir skickligt omhändertagna.

Vilka andra planer har Phonofile för 2016?

– Haha, vi har hela tiden en solid ”to do”-lista och höga ambitioner om vidareutveckling. Vi har under en tid prioriterat våra analytics-lösningar, och detta arbete fortsätter. Vi tar emot ett fantastiskt dataunderlag från många av musiktjänsterna och målsättningen är att kunna presentera detta för bolagen på sådant sätt att man intuitivt kan förstå hur marknaden svarar på en utgivning eller en aktivitet. Vår Spotify playlist-analytics-feature är ett exempel på detta och vi jobbar nu både med att inhämta mer data från sociala medier som Facebook och Twitter, samtidigt som vi fortlöpande inkluderar mer data från fler tjänster. I januari lanserar vi en royaltylösning som dramatiskt kommer att förenkla arbetet med att ta fram royalty statements till artister, samtidigt som vi kan bidra till att öka transparensen mellan skivbolag och artist.

Lars Nylin

Foto Jan Walaker