21 november 2015

ARTIST 100 miljoner ”Heartbeats”

José González singel Heartbeats har nu streamat mer än 100 miljoner gånger på Spotify. Troligen rekord för en svensk artist som kan kategoriseras som ”alternativ”.
José Gonzalez akustiska version av The Knifes låt Heartbeats blev snabbt en kultfavorit i samband med att González 2003 släppte sitt debutalbum Veneer.
Han började spela den på sina konserter sommaren 2003, då han endast hade släppt en EP. Efter att Veener släppts internationellt 2005 exploderade intresset. Inte minst sedan den 2006 varit med i en reklamfilm för Sony Bravia.
Häromdagen passerade Heartbeats 100 miljoner streams på Spotify. Vad Musikindustrin.se kan se är det en toppsiffra för musik som kan kategoriseras som ”alternativ”. Närmaste konkurrent i denna lösa kategorisering är troligen Peter Bjorn & Johns Young Folks med 53 miljoner för originalversionen.
– Väldigt kul att Heartbeats har blivit en sån global hit. Jag har nu levt med låten i tolv år och har fortfarande inte tröttnat på den. Tydligen en tidlös låt i en version som går hem hos folk, så jag ser fram emot att bli gammal med den. Bra jobbat Karin och Olof Dreijer! säger Gonzalez till Musikindustrin med hälsning till låtskrivarna.
– Det första jag kom att tänka på var tacksamhet mot alla som stöttade oss från början. Oerhört stort att ett litet svenskt bolag representerar en låt som streamar så mycket, fortsätter Magnus Bohman Imperial, bolaget som först gav ut låten och som fortfarande representerar den argentinsk-svenske sångaren från Göteborg.
González släppte tidigare i år sitt tredje soloalbum Vestiges & Claws. Han har turnerat hela året inför utsålda hus och spelar i Sverige i december.
Fotnot: om någon läsare hittat andra låtar som slår nämnda siffror ser vi oss gärna korrigerade.
Lars Nylin
Reklamfilmen for Sony Bravia: