31 augusti 2015

DIGITALT Drastiska förändringar hos YouTube

Relationen mellan YouTube och musikindustrin har varit spänd ända sedan tjänsten startades. Nu tolkar många att förändringar i YouTubes utbud innan årsskiftet ytterligare kommer att öka spänningen.

Det är amerikanska The Verge som rapporterar att YouTube innan årsskiftet kommer att presentera ett upplägg där den nya musiktjänsten Music Key – som funnits i en Beta-version i snart ett år – kompletteras av en ny, ännu ej namngiven, betaltjänst för mer exklusivt material, det är ännu ej bekant om tunga musikvideor kommer att placeras bakom betalväggen.

Musik är fortsatt en central del av YouTubes utbud, 45 av de 50 mest sedda klippen hos tjänsten är musikvideor. Framförallt i USA är YouTube den överlägset största kanalen för musik hos en ung publik.

Vid första anblick kunde nyhet tolkas positivt för musikbranschen i ett läge där YouTube länge ansetts göra för lite, och betala för lite, för just musik. Men de källor The Verge talat med ser det inte så. Man ser istället en risk att YouTube-ägaren Google underprioriterar Music Key på samma sätt som man gjort med tjänsten Google Play. Att marknadsföringen kommer att fokuseras på den ännu ej namngivna tjänsten. ”För mycket, för sent” lyder en kommentar i The Verge. Tidningen har inte fått någon av de inblandade parterna att kommentera.

Lars Nylin

Länk till The Verge

http://www.theverge.com/2015/8/28/9220377/youtube-as-you-know-it-is-about-to-change-dramatically

MBW om YouTubes dominans i USA:

http://www.musicbusinessworldwide.com/youtube-is-the-no-1-music-streaming-platform-and-getting-bigger/