18 augusti 2015

DIGITALT SoundCloud spetsar Freemiumdebatten

Rubrikerna om Freemium eller inte Freemium i streamingsammanhanget har på senare tid mest handlat om Apple Music. Men mest på sin spets hamnar debatten i samband med Sverigekopplade SoundCloud. Där kan ett avtal med Universal nu vara nära.

Universals bas Lucian Grainge är den musikbolagschef som varit mest frispråkig i sin kritik av annonsfinansierade gratisalternativ i streamingsammanhanget. Men nu säger flera medier att Universal är nära förestående att följa Warner och indiebolagens Merlin i fotspåren och skriva ett avtal med delvis Svenskägda SoundCloud.

Eftersom det i alla fall utåt tycks som att Sony står långt ifrån ett avtal spetsar det till Freemium/Premiumdebatten så här mitt i Apple Musics initiala tremånadersperiod – då det erbjuds just Freemium (något som Apple Music sedan inte kommer att erbjuda).

Engelska Complete Music Update summerar läget på sitt som vanligt ganska cyniska sätt i denna artikel:

http://www.completemusicupdate.com/article/universal-boss-says-freemium-and-premium-in-proper-relationship-will-make-everyone-a-winner-as-major-gets-close-to-soundcloud-deal/

I Hitsdailydouble tar Lucian Grainge en lite mer svårtolkad ståndpunkt i ämnet än tidigare:

http://hitsdailydouble.com/news&id=297237

Musicbusinessworldwide var de som först avslöjade rykten om Universals avtal med SoundCloud:

http://www.musicbusinessworldwide.com/soundcloud-agreed-licensing-deal-universal-say-sources/#sthash.1ueNw2CK.dpuf

Avslutningsvis en krönika i Billboard om SoundClouds delikata position mitt mellan de olika majorbolagen:

http://www.billboard.com/biz/articles/news/digital-and-mobile/6664063/soundclouds-prickly-position-under-fire-from-sony-and

Lars Nylin