Under förra årets festival startade Way Out West en seminariedel kallad Way Out West Music Conference. Nu börjar programmet klarna för årets upplag och balnd de medverkande finns såväl svenska som internationella branschrepresentanter som företrädare för branscger som jobbar med eller parallellt med musikindustrin.
Way Out West Music Conference håller precis som vid premiären till på en avskild del av Way Out Wests festivalområde – där föreläsningar och samtal äger rum med internationella profiler.
– Eftersom musik, besökare och faciliteter redan finns på plats, så blir konferensen en unik mötesplats som för samman människor inom musik och närliggande branscher. I Europas bästa evenemangsstad Göteborg har vi skapat något som inte existerat tidigare i Sverige och som vi känt det finns ett enormt behov av, säger Patrick Fredriksson, en av grundarna till arrangören Luger som också ligger bakom Way Out West.
På konferensen kommer musikindustrins morgondag att få mycket fokus. Och då inte bara i ren musikindustri, utan även i branscher som verkar intill eller i samspel med musikbranschen.
– Vi kommer att erbjuda inspirerande samtal, oöverträffade möjligheter till globalt nätverkande och framförallt en sjuhelsikes trevlig konferens mitt i festen, fortsätter Fredriksson som är ansvarig för projektet från Way Out West.
För att delta måste man ha en godkänd ackreditering till Way Out West och uppgraderas till Music Conference access.
Ansök här: https://www.badgeonline.se/WebForms/WayOutWest2015branch
Klara namn till Way Out West Conference:
Thomas Golubic, SuperMusicVision (USA)
Ed Baile, Leland Music (UK)
Sophie Urquhart, TinDrum Music (UK)
David Taylor, Apple (USA)
Tom Foster, Universal (UK)
JT Griffith, Nike (USA)
Josh Marcy, Media Arts Lab/TBWA (USA)
Mikael Karlsson, Volvo Cars (SE)
Tim Ingham, Music Business Worldwide (UK)
Jonas Wikström, Universal (SE)
Adis Adamsson, Ten (S)
Andreas Håkansson, Warner (SE)
Helen McLaughlin, Sony (SE)
Greg Parmley, ILMC (UK)
Sian Evans, Sound Diplomacy (UK)
Helen Silda, Tallin Music Week (EST)
Grímur Atlason, Iceland Airwaves (IS)
Niclas Molinder, Auddly (SE)
Robert Ashcroft, PRS (UK)
Anna Hildur, Nordic Music Export (UK)
Christina Bilde, Roskilde Festival (DK)
Graham Williams, FunFunFun (USA)
Francine Gorman, Nordic Music Export (UK)
Jonas Holst, Universal (S)
Jenny Hermansson, Spotify (S)
Ludvig Werner, IFPI (S)
Poul Knopp Damkjær, Roskilde Kommun (DK)
Chris Tofu, Glastonbury Festival (DK)
Mark Dennis, Sony (S)
Lars Nylin