Den senaste tidens fokus på streamingtjänster har mest handlat om lanseringen av Apple Music och hur Spotify påverkas. Men den streamingtjänst som ökar mest är i själva verket You Tube, skriver Music Business Worldwide.
Analysen gäller den engelska och amerikanska marknaden. I USA ökade strömningen av videor på You Tube med 109,2% till 76,6 miljarder strömningar under det första halvåret av 2015. Det ska jämföras med ökningen för audioströmning på Spotify, Rdio, Rhapsody mfl, som landar på 74,2% till 58,6 miljarder. Samma period under 2013 och 2014 var situationen den motsatta och audioströmningen ökade mest.
I England är siffrorna likartade.
Enligt MBW kan Taylor Swifts beslut att ta ner sin musik från Spotify och andra plattformar med freemium-tjänst ha haft påverkan på siffrorna. Samtidigt har hennes musik funnits kvar på Vevo, som nås via You Tube. Att You Tube är gratis för sina användare spelar förstås också en stor roll.
Hur siffrorna för andra halvåret av 2015 kommer att se ut sedan lanseringen av Apple Music, återstår förstås att se.
Läs hela artikeln på MBW här.
Christel Valsinger