24 juni 2015

NYLIN Apple Musics u-sväng ett PR-trick?

När Apple Music rullas ut på måndag var det initialt med en 90 dagars testperiod som inte skulle ge rättighetsägare ersättning. Efter att Taylor Swift uppmärksammat följt exempel från indieorganisationer och protesterat svängde Apple. Allt som en del av en genomtänkt taktik för att rikta fokus på andra tjänster, analyserar Billboard.  MI:s Lars Nylin gör med utgångspunkt i krönikan ett försök att summera läget några dagar innan Apple Music startar.

Billboards krönika (se nedan) spekulerar Glenn Peoples att Apple Music var väl medvetna om den reaktion som skulle komma. Men att företaget – känt för att vara skickliga förhandlare – kallt använde ”upproret” för att sedan kunna rikta uppmärksamhet på andra för Apple intressanta aspekter. Som vad Spotify och andra tjänster betalar upphovsrättsägare för sina reklamfinansierade versioner. Kort sagt anser Apple att dessa betalar för lite, och när Apple nu blir ”the good guy” som lyssnat på artisterna och de mindre bolagen blir det upp till konkurrenterna att bli frikostigare.

http://www.billboard.com/articles/business/6605673/apple-music-taylor-swift-blog-post-analysis

Som för att understryka att Billboards teorier kan vara korrekta kom nyheten att Apple Music i sista stund innan sjösättandet gjort ett avtal med indieorganisationen Merlin. Musicbusiness worldwide har också gjort uträkningar vad det kan komma att ge i ersättning:

http://www.billboard.com/articles/news/6605798/apple-music-signs-beggars-group-merlin-sources

http://www.musicweek.com/news/read/win-officially-endorses-apple-music/062138

http://www.musicbusinessworldwide.com/apple-is-paying-indie-labels-0-002-per-stream-for-free-trial-before-tax/

I medier och sociala nätverk har det de senaste dagarna spritts många teorier om att ”Swiftgate” skulle ha varit ett överenskommet PR-trick i samspel mellan Apple och Taylor Swifts bolag Big Machine. Den teorin följer alltså inte Glenn Peoples, som ser Swifts utspel som en lyckad slump ur Apples perspektiv. En so definitivt inte tror på den är den skicklige branschanalytikern Tim InghamMusicbusiness Worldwide. Han skriver:

http://www.musicbusinessworldwide.com/what-taylor-swift-vs-apple-tells-us-about-artist-power-and-a-music-business-going-cheap/

Tim Ingham listar också pricksäkert några punkter som Apple bör lösa innan starten 30/6 om tjänsten redan från start ska bli den mäktiga dominant som de flesta förutspår. På någon punkt (Adele, möjligen Taylor Swift) har dagarna sedan krönikan publicerats betydit besked i Apples favör. Men faktumet att man ännu inte har något avtal med ett europeiskt collecting society kvarstår.

För många är det bara några dagar kvar till semestern. På streamingfältet gäller allt annat än lediga dagar.Men det är mycket spännande allt detta, eller hur?

Lars Nylin