15 juni 2015

NYLIN Symposium: hemligt, vagt, men välkommet

Lite onödigt hemligt, ojämnt, otydligt presenterat, men med starka toppar och inte minst många påminnelse om möjligheter– jag hoppas definitivt att Symposium kommit för att stanna, skriver MI om Symposium och Brilliant Minds.

”Mycket lyckat och en fullträff att lägga det just nu!”

En av mina vänner som var med på Brilliant Minds Grand Hotel i Stockholm i förra veckan var tydlig i sitt sms. Men för att understryka ytterligare fortsatte han: ”Med Polarpris och Denniz Pop Awards i faggorna samma dagar som Brilliant Minds blev det verkligen tydligt hur mycket Stockholm just nu ger musikvärlden.”

Brilliant Minds? För många, kanske även MI-läsare, uppstår ett frågetecken redan inför namnet på förra veckans ”VIP-konferens” (i brist på bättre rubrik).

Och det var säkert också en tanke bakom det tech/musik-elit-get-together som Daniel Ek (VD Spotify) och Ash Pournouri (bl a manager Avicii) sjösatt som en del av något duon kallar för Symposium.

Tänket var att med Polar Music Prize, Denniz Pop Awards och Summerburst lagda samma vecka uppstod ett läge att samla delar av världens tech/musik-intelligentia i Stockholm just för att Stockholm blivit en ”hub” (alla dessa techbegrepp) i såväl musik (inte minst låtexport) som samtida musikteknologi (inte bara Spotify har bakgrund i Stockholm).

Ek och Pournouri valde Symposium som paraplynamn för de fem dagarna, Briilliant Minds är just techsamtalet i Grand Hotels Vinterträdgården under två dagar.

Initialt handlade omkringsnacket om Brilliant Minds mest om prislappen – 25 000 svenska kronor, d v s om man ens blev godkänd som gäst – och om giganter som Mark Zuckerberg eller Rupert Murdoch skulle komma.

Men framförallt rådde förvirring. ”Om svensk musik ska sitta i skyltfönstret borde väl svensk musik åtminstone veta om vad som är på gång?” var en vanlig åsikt. (MI fick f ö inte ens svar från arrangörerna)

Men så här efteråt är omdömet klart positivt från de som var kvalificerade, alternativt hade ansträngt sig ordentligt. Åsikten från de som MI talat med är att det sällan stått så klart vilken bredd det är på leveransen från Stockholm: Spotify, låtskrivare, allt fler artister, liksom direkta eller indirekta kopplingar till gamingindustrin, Kobalt, SoundCloud och Tidal, etc.

För oss andra färgades Symposium-veckan (om man ser det som en samlad satsning) ändå främst av utländska gäster. Emmylou Harris känns som från en annan värld än de som var på Brilliant Minds. Men trots – eller tack vare, tolka själv, lyste hon upp försommaren med sin blotta existens. Journalisten Jan Gradvalls lilla samtal med henne vid Polar Talks blev min höjdpunkt på en vecka som inleddes med intressanta framtidssamtal vid just Polar Talks och avslutades med att Avicii skrämde öronen ur delar av Östermalm vid Summerburst.

Däremellan serverades alltifrån Evelyn Glennies starka tacktal vid Polar Music Prize och First Aid Kits hudlösa tolkningar av Emmylou Harris till exempel efter exempel på den utländska fascinationen över att Stockholm inte står så extremt långt efter Silicon Valley på techfältet.

Lite onödigt hemligt, lite ojämnt, helt klart otydligt presenterat, men med starka toppar och inte minst påminnelse om möjligheter– jag hoppas definitivt att Symposium kommit för att stanna.

Så bara en fråga: var superproducenten Rick Rubin på Brilliant Minds, som någon rapporterat? Vad hände i så fall med alla era selfies?

Lars Nylin

Samtal om svensk musik vid Brilliant Minds:

http://www.billboard.com/biz/articles/6598054/5-things-we-learned-about-the-swedish-invasion-at-brilliant-minds-conference