9 juni 2015

DIGITALT Apple Music rullas ut 30/6

Det blev som MI rapporterat en tid: vid Apples WWDC-konferens i San Fransisco introducerades på måndagskvällen, svensk tid, musiktjänsten Apple Music. Tjänsten rullas ut i 100 länder 30 juni. Det är ännu inte klart om Sverige finns bland dessa.

Apples VD Tim Cook talade vid WWDC om ”helt nytt sätt att lyssna på musik”. Det allmänna omdömet i tech- och andra medier var efteråt att det knappast är så, Apple Music kommer inte med något uppseendeväckande nytt, men att Apple redan med sin storlek kommer att förändra marknaden för streamad musik.

 Apple Music kommer förutom en låtkatalog på 37 miljoner, flest av streamingtjänsterna, att innehålla rörligt bildmaterial (ett inslag som Spotify just nu rullar ut), en radiostation kallad Beats One och funktionen Connect, där artister ska kunna kommunicera med fans.

Priset blir ungefär som konkurrenternas, motsvarande 99 kronor i månaden, de tre första månaderna är gratis. Precis som tidigare meddelats kommer det inte att finnas något reklamfinansierat gratisalternativ. Inledningsvis har Apple Music ett lägre familjepris än konkurrenternas, men Spotify meddelade på måndagen att de kommer att sänka sina familjepriser.
Lars Nylin
The Verge analyserar
The Verge testar
MBW summerar